Forbrugerrådet: Mobilregninger fyldt med fejl

De fleste mobilkunder betaler deres regninger uden at se på tallene. Men mobilregningerne er fyldt med mange fejl, lyder det fra Forbrugerrådet.

De fleste mobilkunder betaler deres telefonregninger uden at bekymre sig om tallene.

Faktisk viser en undersøgelse, som Nokia har fået foretaget, at der skal meget til før mobilkunderne skifter udbyder.

Men regningerne er fyldt med mange fejl. Derfor bør man som telekunde tjekke regningen grundigt hver måned, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, samt konsulenthuset Netplan.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

– “Vi må konstatere, at der opstår en del fejl – også hos de store, professionelle selskaber. Derfor er det vigtigt, at man gennemgår sin telefonregning nøje. Der kan være penge at hente,” siger Martin Salamon, der er er chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk samt repræsentant i Teleankenævnet, til Metroxpress.

Prissammenligninger af mobilabonnementer holder ikke

Han tilføjer også, at hvis kunder har indgået mundtlige aftaler, så sker det også at aftaler ikke overholdes.

Analysen er udarbejdet for erhvervskunder, dog vurderer teleanalytiker Torben Rune også, at det samme gør sig gældende for privatkunder.

PRISTJEK: Billige mobilabonnementer – hvad kan jeg få for 99 kroner?

Konsulentvirksomheden Netplan har tidligere gennemført en undersøgelse, som viser, at der er fejl i omkring halvdelen af alle regninger. Hvoraf 10 procent er graverende fejl med større økonomisk betydning.

-“Det er et kæmpe problem, som har eksisteret i mange år. En branche, der ikke forstår at fakturere kunderne retvisende og på en rigtig og gennemskuelig måde, er ikke en moden branche, og det er mobilmarkedet bestemt ikke,” siger Torben Rune til Forbrugerrådet Tænks magasin.

Telenors kundeservicedirektør, Jesper Hansen, erkender, at branchen skal strammes op.

– “Det er ikke ond vilje, at der sker fejl. Det er en samlet industri, der har udviklet sig hurtigt, og fokus på at lave nye ting har gjort det svært at servicere rigtigt,” siger Jesper Hansen.

Mere til historien

De små lavprisselskaber vinder stort over telebranchens topbrands, som kunderne flygter fra. 31 procent synes, at kundeservicen er for dårlig. Det viser tal fra brancheundersøgelsen, BrancheIndex Mobil 2014,

Læs også:
Billigere abonnementer på vej – måske mobiler til 1 krone
Kommentar: Til kamp mod høje udlandstakster


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.