Prissammenligninger af mobilabonnementer holder ikke

Når prisportaler udfører prissammenligninger af mobilabonnementer er resultatet ofte misvisende. Forbrugerrådet opfordrer til opstramning.

Prissammenligninger af mobilabonnementer holder ikke

Ofte giver prissammenligninger på mobilabonnementer ikke enslydende resultater.

Der er mange kliks og besøg at hente i at have en website med prissammenligninger af mobilabonnementer, men kvaliteten er ofte så ringe, at kunderne slet ikke kan stole på resultaterne. Det dokumenterer magasinet Penge på DR1.

En søgning efter ”billige mobilabonnementer” i Google lister en lang række forskellige prissammenligninger af mobilabonnementer, men når de nærstuderes er kvaliteten svingende fra ringe til ubrugelig.

Tre udvalgte prissammenligningssider giver tre forskellige resultater, ud fra søgningen på 9 timers tale og 3 GB datatrafik om måneden – samt fri SMS og MMS. Herunder kan du se eksemplerne. Vi har valgt at anonymisere siderne, da der blot er tale om tre eksempler, ud af mange.

SØGNING 1
Oister, Fullrate, Telmore

SØGNING 2
CBB Mobil

SØGNING 3
Oister, CBB Mobil, Fullrate

Sådan fjerner teleselskaberne dit fokus fra prisen

Tjener penge på informationen?

Heller ikke Forbrugerrådet TÆNK er imponerede over de forskellige prissammenligninger af mobilabonnementer.

– ”Jeg har selv været inde for at finde et ret enkelt abonnement. Jeg vil have fri SMS, fri tale og tre GB data. Jeg fik forskellige resultater alt efter hvilken side, jeg gik ind på,” siger Martin Salamon fra Forbrugerrådet TÆNK til DR Nyheder.

Han bemærker, at det ikke er muligt at se, om siderne tjener penge på de informationer der gives, eller om der tjenes penge på at videregive forkerte oplysninger.

Taletidskort er vanvittig dyre

Mærkningsordning overvejes

Erhvervsstyrelsen skal efter en aftale mellem parterne på teleområdet, evaluere siderne der tilbyder prissammenligninger af mobilabonnementer.

– ”Vi mener, at myndigheder må sikre, at der kommer et eller andet kvalitetsstempel på de sider, der gør det ordentligt,” siger Martin Salamon.

Forbrugerådet TÆNK opfordrer kunder, som benytter prissammenligninger, til at foretage flere søgninger på flere forskellige sider, for at se om resultaterne stemmer overens. Almindelig sund fornuft bør også bruges.

Inden man kaster sig over et skift af teleselskab, kan det være fornuftigt først at kontakte ens nuværende, for at høre, om der kan gives rabat på den aktuelle aftale – eventuelt om det tilbud man har set hos konkurrenten, kan matches.

Billige mobilabonnementer – det kan du få for 99 kroner

Mere til historien

Hold øje med mobilregningen og forbruget. Tjek løbende om du opbruger mobilpakken. Måske har du en for stor pakke, og kunne spare penge, ved at nedgradere.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.