Rapport: Netbutikker skal stramme op
Skal netbutikkerne i fremtiden beholde kunderne i forretningen, så kræver det for mange en stor opstramning, da de købelystne danskere er krævene.
Danskerne handlere mere og mere på internettet – særligt når det kommer til rejser, elektronik og tøj. Men i takt med at der handles mere online, så stiger forventningerne også til de produkter, som vi køber.
I dag kræver vi information om alt fra pris, produktbilleder, anmeldelser og aktuelle tilbud før et køb. Det viser en omfattende rapport fra Eniro, hvor de nordiske mobilvaner kortlægges.
For mange danskere er internettet lig med shopping. Men shoppevanerne har ændret sig og det er ikke længere nok bare at trykke på købsknappen. 85 procent af danskerne undersøger internettet før et køb, hvor de forventer at finde fyldestgørende information om både store og små investeringer.
– ”Rapporten bekræfter, at man som virksomhed bliver fravalgt, hvis danskerne ikke kan finde netop den information de efterspørger om et givent produkt. Derfor skal virksomhederne sørge for at tilpasse deres hjemmeside til at fungere på tværs af platforme og i det hele taget tænke søgbarhed og synlighed online ind i sin markedsføring, ellers kan man hurtigt blive efterladt på perronen, mens toget buldrer forbi, ” siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark.
– Podcast: Gratis tips og råd til din webshop
83 procent af danskerne forventer, ifølge Eniro, at finde information om prisen, når de søger efter et produkt på internettet. 58 procent forventer at finde eventuelle tilbud, 54 procent forventer at finde produktbilleder, 51 procent vil have besked om producent eller varemærke og 47 procent forventer information om, hvor produktet kan købes.
Det kommer heller ikke bag på den administrerende direktør hos FDIH, at danskerne særligt forventer at finde prisen på produktet online.
– ”Nettet er nok forbrugerens vigtigste værktøj, når der skal træffes en købsbeslutning. 8 ud af 10 bruger nettet for at få overblik og sammenligne, fordi det er nemt og bekvemt. Det viser udbuddet, leverer fakta om varen og selvfølgelig hvilken pris, man kan få varen til. For få år siden konsulterede vi internettet forud for større køb som f.eks, hårde hvidevarer eller rejser til udlandet. I dag tjekker vi internettet forud for alt fra de nye sommersko til ugens tilbud i det lokale supermarked, ” siger Annette Fallberg, administrerende direktør hos FDIH.
– Podcast: Fokus på e-handlen i Danmark – nu og i fremtiden
Produktanmeldelser er vigtige
Det er dog ikke kun prisen der er vigtig for danskerne også produktanmeldelser har en stigende betydning. Rapporten fra Eniro viser, at 35 procent af danskerne læser produktanmeldelser online før et køb.
Og en tredjedel af danskerne fortæller, at negative bedømmelser af et produkt, er den største grund til, at de vælger ikke at købe et produkt. 16 procent har også afstået et køb, da der ikke var et billede af produktet på nettet.
– Læs tests på MereMobil.dk af mobiltelefoner og tablets
– ”Det er interessant at se, hvor afhængige vi er af produktanmeldelser forud for et køb. I Danmark er det i stigende grad de dårlige anmeldelser som får danskerne til at afstå fra et køb, hvilket stiller endnu flere krav til virksomhederne. Al din interaktion på nettet er synlig og søgbar. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne udnytter de digitale muligheder for dialog med forbrugerne – herunder også håndtering af dårlige anmeldelser, ” siger Stefan Kercza.
– Danske netbutikker er ikke klar til mobil e-handel
Mere til historien
Mobiløkonomien 2014 er en rapport, der er blevet til på baggrund af en undersøgelse lavet af analysebureauet TNS Sifo på vegne af Eniro. Data er indhentet i Norge, Sverige og Danmark i perioden december 2013 og januar 2014 via spørgeskemaer på nettet. 1.000 respondenter har deltaget fra hvert land – og kriteriet har været, at de har været mellem 18-74 år og ejet en mobiltelefon.