Danskernes dataforbrug fordoblet på mobilen

Nye tal fra Erhvervsstyrelsen viser, at danskerne bruger deres mobiltelefon mere og mere til surfing på nettet og mindre til at sende SMS-beskeder.

Mobilen er vores faste følgesvend

Mobilen er vores faste følgesvend

Danskernes brug af mobiltelefonen har ændret sig. Tidligere blev den primært brugt til at sende beskeder og ringe fra, men nu bruges den i højere grad til at surfe på nettet med. Det viser nye tal fra Erhvervsstyrelsen.

Det mobile netværk er blevet hurtigere og bedre og udbuddet af tjenester, som blandt andet Netflix og Spotify, har gjort det nemmere at se film og høre musik på mobiltelefonen. Det betyder også, at dataforbruget på mobilabonnementer er mere end fordoblet fra 2012 til 2013. Det skriver Dr.dk.

Forbruget er steget fra 16.000 terabyte (1 terabyte = 1.000 gigabyte) i 2012 til mere end 34.000 terabyte i 2013.

Foruden streamingtjenester, så bruger danskerne også deres smartphone til applikationer, som Facebook, Twitter, WhatsApp og Viber, hvor de kommunikerer via datanetværket, hvilket også er med til at øge dataforbruget.

Flere vælger også eksempelvis Facebook eller WhatsApp fremfor SMS-beskeden, hvilket også kan ses på antallet af SMS-beskeder der blev sendt i Danmark. Dette faldt fra næsten 1,6 milliarder i 2012 til 9,6 milliarder SMS-beskeder i 2013.

TIP: Se tidspunkt for beskeder i iPhone og iPad

Ifølge Erhvervsstyrelsen svarer det til, at der i gennnemsnit i 2013 blev sendt 111 SMS-beskeder fra hver mobiltelefon i Danmark, mens tallet i 2012 var på 130.

Mere til historien

Der er fortsat også tidspunkter, hvor danskerne tyr til SMS-beskeden. I starten af december måned, da stormen Bodil hærgede Danmark sendte danskerne SMS-beskeder i stor stil. Men højtider, som jul og nytår, er også tidspunkter hvor danskerne sender masser af SMS-beskeder, dog er de aftagende i forhold til foregående år, da de sociale medier også her tager over.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.