Audi A6 e-tron er lanceret med lang rækkevidde
Audi har lanceret deres nye Audi A6 e-tron og S6 e-tron sportsback. Se billeder og specifikationer her.

Audi A6 e-tron er nu lanceret som både sedan, stationcar og en sporty model.
Det er ikke fordi, at den designmæssigt er en overraskelse, da Audi allerede i 2021 fremviste konceptbilen til Auto Shanghai af Audi A6 e-tron og Audi A6 Avant e-tron.
Modellerne hedder mere specifikt Audi A6 Sportback e-tron, A6 Avant e-tron og S6 Sportback e-tron. Avant-modellen er stationcar. Det skriver Audi i en pressemeddelelse i forbindelse med lanceringen.
LÆS MERE: Markedet svømmer i brugte elbiler
Audi A6 e-tron har fået nyt lys. Der er OLED-baglygter, et oplyst Audi-logo, digitale spejle, panoramaglastag med PDLC-teknologi, Bang & Olufsen lydsystem og et nyt interiør. Derudover har den også Audis helt nye infotainmentsystem.
Audi påstår, at rækkevidden på en enkelt opladning på Audi A6 e-tron er mere end 750 kilometer, mens Audi A6 Avant e-tron har en rækkevidde på over 720 kilometer. Hvad den reelle rækkevidde er, det er rigtig spændende.
LÆS MERE: Kinesiske elbiler slår de europæiske rivaler på garantien – men …
A6 e-tron har 800 volts-teknik og en maksimal DC-ladeeffekt på 270 kW, hvilket betyder den ved en lynlader kan lade op til 310 kilometers rækkevidde på 10 minutter. Batteriet skulle kunne lades fra 10 til 80 procent på kun 21 minutter.
Billeder af Audi A6







Audi A6 Avant og Sportsback e-tron med baghjulstræk kan accelerere fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Tophastigheden er 210 km/t og den yder 270 kW.
Ønsker du mere fart over feltet, så finder du det i S6 e-tron, som har en tophastighed på 240 km/t og den yder 370 kW (med launch-control så 405 kW) og den kan gå fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder.
HØR PODCASTEN: Mine tanker om elbiler – og besøg hos Polestar
Fra start kommer de to karrosserivarianter i to udgaver. Den foreløbige basismodel er A6 e-tron Performance med baghjulstræk og en ydelse på 367 hk fra elmotoren. Det er 61 hk mere end i den nye Q6 e-tron Performance.
Der er endnu ikke kommet en standardudgave med firehjulstræk, så er det et must, er det i skrivende stund S6 Sportsback e-tron eller S6 Avant e-tron, at du skal kigge nærmere på. Her er standardydelsen oppe på 503 hk, S6’erne kan komme på 551 hk, hvis launch control aktiveres.
LÆS MERE: Elbiler har også brug for service

Dansk salgsstart og lancering
De danske priser er endnu ikke offentliggjort. Men det er meldt ud, at Audi A6 e-tron og S6 e-tron kan bestilles i løbet af september 2024 og kommer endeligt i handlen herhjemme omkring årsskiftet.
Nogle af konkurrenterne er BMW i5 og Mercedes EQE.
Mere til historien
Audi har generelt et godt salg af Audi Q4 e-tron, som blev den 3. bedst sælgende bil på det danske marked i første kvartal i år med 2.800 solgte eksemplarer.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

