Danskernes streaming når nye højder
TV 2 Play og DRTV driver udviklingen i danskernes streaming-lyst med blandt andet sport og dækning af tronskifte.
Årets første kvartal er typisk kendetegnet ved højt forbrug af streaming, blandt andet fordi sport og stærke fiktions- og underholdningsprogrammer samler danskerne om skærmene i de mørke vintermåneder.
Det skriver TV 2’s analyseafdeling Market & Audience Insight i en pressemeddelelse.
Danskernes forbrug af streaming er ifølge bureauet Nielsens seneste målinger steget til det højeste niveau siden målingen af streamingforbrug begyndte i 2022.
Målingen viser et snit på 85 daglige streaming-minutter per dansker i første kvartal. Det er en stigning på otte daglige minutter, hvilket er ti procent højere end samme periode sidste år.
Alle tre måneder i årets første kvartal ligger et pænt stykke over tilsvarende måned sidste år, fremgår det af pressemeddelelsen. Og det er især TV 2 Play og DRTV, som driver udviklingen op. De vokser tilsammen med gennemsnitlige fem daglige minutter per dansker i forhold til første kvartal sidste år.
– “Stigningen er størst i januar, hvor EM i herrehåndbold på TV 2 Play samt dronningens abdicering og det efterfølgende tronskifte i januar ledte til rekorder i forbruget på DRTV og TV 2 Play,” udtaler Head of Market & Audience Insight på TV 2 Sofie Bruun.
Tre vigtige pointer fra Nielsens rapport:
- Danskernes forbrug af streaming stiger til det højeste niveau siden målingen af streamingforbrug via Nielsen Seerundersøgelsen begyndte i 2022.
- Stigningen i streamingforbruget i årets første kvartal skal blandt andet findes hos broadcasternes streamingtjenester, nærmere bestemt TV 2 Play og DRTV, som tilsammen vokser med gennemsnitlige fem daglige minutter per dansker i forhold til første kvartal sidste år.
- Ses der bort fra både nyhedsprogrammer og sport har 24 programmer på tværs af TV 2 og DR i første kvartal en million seere eller flere på tværs af broadcast og streaming.
Mere til historien
Det er ikke kun streamingen, der er populær blandt danskerne. Logins skrællet fra nettet via simple Google-søgninger er tilsyneladende også populært. Det viser en helt frisk dom, hvor 30-årig mand er dømt for at sælge lister med 100.000 kombinationer af brugernavne og kodeord. Læs mere om det her