Ladepunkter til elbiler er eksploderet
På trods af den positive udvikling i antallet af ladepunkter, skal der yderligere fart på udrulningen, mener brancheorganisation.

I 2023 udgjorde elbiler lidt over en tredjedel af alle nyregistrerede biler. Og andelen vil kun blive større de kommende år.
Den udvikling kræver ladeinfrastruktur, men det tyder ikke på, at det umiddelbart er et problem.
Således blev der i 2023 etableret flere end 8.000 nye ladepunkter, hvilket gør det markant nemmere for de danske bilister at oplade elbilen.
Det svarer til en stigning på 89 procent, så det samlede antal ladepunkter i Danmark har rundet 17.000, og i en opgørelse fra brancheorganisationen De Danske Bilimportører var der ved årsskiftet landet over præcis 17.368 ladepunkter.
– “Elbilernes popularitet vokser markant, og allerede i 2024 kommer de til at udgøre over 50 procent af nybilsalget,” udtaler administrerende direktør for De Danske Bilimportører Mads Rørvig i en pressemeddelelse, og tilføjer:
– “Men det skal gå endnu stærkere, hvis ladeinfrastrukturen skal følge med udviklingen i bilparken.”
Udtalelsen skal ses i lyset af, at elbilbestanden voksede med 78 procent i 2023, men da tilgangen af nye ladepunkter var procentvist højere end tilgangen af nye elbiler, betød udviklingen, at der ved udgangen af 2023 var færre elbiler per ladepunkt end ved udgangen af 2022.
Lynladere eksploderet
I samme periode blev antallet af lynladepunkter fordoblet, viser opgørelsen fra brancheorganisationen
I december 2022 var der knapt 800 offentlige lynladepunkter på Danmarkskortet. Ved udgangen af 2023 var der næsten 1.600.
For langt mellem ladestanderne
Ikke nok med, at der skal mere fart på udrulningen af ladeinfrastruktur, så mener De Danske Bilimportører, at der er for langt mellem ladestanderne.
– “Der skal være flere ladestandere og kortere i mellem dem. Derudover skal der være tilstrækkelig konkurrence på lademarkedet, så forbrugerne betaler det rigtige og oplever større gennemsigtighed, når det kommer til opladning, skriver organisationen i pressemeddelelsen,” og fortsætter:
– “Begge dele kræver politisk fokus og er vigtige forudsætninger for, at udbredelsen af elbiler fortsætter i højt tempo de kommende år. Og flere elbiler er en vigtig del af del af at nedbringe Danmarks CO2-udledning.”
TESLA-KONKURRENT? Nyt elbilsmærke på vej til Danmark
GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.
Hold mig opdateret (gratis)
Mere til historien
En ny analyse fra Konkurrencerådet viser, at elbilisterne i høj grad rammer helt skævt, når der vælges ladeløsninger. Læs mere om det her
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

