Facebook og Instagram klar med betaling
Der har været mange rygter og spekulationer længe, men nu er den sikker. Fra 1. november 2023 kan du betale for Facebook og Instagram.
Onsdag den 1. november er Meta, som ejer Facebook og Instagram, klar med et nyt abonnement.
Dette lader brugerne slippe for at se annoncer og blive sporet af selskabet. Det oplyser Meta i en pressemeddelelse.
Vi skrev tidligere på måneden, at det var på vej.
LÆS OGSÅ: Facebook-betaling: Næsten 100 kroner om måneden
Abonnementet bliver tilgængeligt i EU, EØS og Schweiz. Prisen bliver 9,90 euro om måneden ved køb direkte hos Meta eller 12,99 euro ved køb via iOS eller Android.
Meta indregner den provision som Apple og Google tager, når der foretages køb gennem henholdsvis Google Play og App Store. Mens det fra 1. marts 2024 koster 6 euro per ekstra konto.
Dermed kan en familie have en hoved-konto og de resterende i husstanden være ”ekstra”.
Det betyder ikke, at alle nu skal betale for brug af Facebook og Instagram, men det er for dem, som ikke ønsker målrettede annoncer, sporing og lignende.
Der har været meget kritik af denne abonnementsløsning, men nu bliver den altså en realitet alligevel.
I Norge har det norske data tilsyn også været yderst kritiske overfor det nye abonnement. For en måned siden kaldte de det for dybt problematisk. Det norske datatilsyn har også været meget skeptiske for, hvordan Meta lagrer og bruger persondata.
LÆS OGSÅ: Derfor skal dit barn ikke bruge Snapchat
Meta oplyser, at de har størst forventninger til det annoncørbetalte indhold og altså de brugere, som ikke ønsker at abonnere. De fortæller også, at oplevelsen vil forblive den samme på både Facebook og Instagram.
Er du til et reklamefrit Facebook og Instagram mod du betaler? Skriv gerne i kommentarfeltet herunder.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Tidligere i år var der også problemer med det norske datatilsyn og Meta. Her nedlagde datatilsynet i Norge forbud mod adfærdsbaseret markedsføring på Facebook og Instagram. Forbuddet galt fra 4. august og 3 måneder frem.