DR har fjernet Sara & Monopolet
Har DR kun trukket “Sara & Monopolet” væk fra andre podcast-udbydere end deres egen?
Da DR meddelte, at DR’s podcasts kun skal kunne findes i podcast-appen DR Lyd havde “Sara & Monopolet” med værten Sara Bro ugentligt cirka 130.000 lyttere på tværs af udbydere, inklusive DR Lyd, og omkring en million lyttere live på P4 lørdag formiddag.
Det skal nu blive spændende om den iværksatte eksklusivitet vil koste Sara Bro lyttende danskere.
Da DR meddelte tiltaget i maj røg den kommercielle podcast-udbyder Podimos medstifter og indholdsdirektør Nikolaj Koppel op i det røde felt og råbte, at beslutningen var et “udtryk for en unfair konkurrenceforvridning”.
– “Dette er selvfølgelig hverken i lytternes eller indholdsproducenternes interesse,” sagde Nikolaj Koppel blandt andet.
Han krydrede desuden sin kritik med “statsfinansieret konkurrence”, men det er tilsyneladende prellet af på DR.
Er kun Sara eksklusiv?
Der er under alle omstændigheder ikke tilflydt offentligheden yderligere information fra det DR-skrivebord, der tager sig af koncernens presse, om at for eksempel thumbnailen for “Sara & Monopolet” nu er stemplet “Eksklusivt i DR Lyd”.
Et heftig scrollen rundt i DR Lyd giver ikke flere resultater om eksklusivitet. For eksempel er hittet “Brinkmanns briks” ikke stemplet “Eksklusivt i DR Lyd”, og kan nemt findes hos andre podcast-udbydere. Det samme gør sig gældende for Peter Lund Madsens “Hjernekassen på P1”. Begge podcasts må anses som kerneprodukter i det 100 procent statsfinansierede public service-medie.
DR’s vigtige grunde
DR byggede i maj beslutningen på, at de seneste års ændringer i lyttervaner og mediernes udvikling, plus at andre podcast-platforme står for to tredjedele af alle afspilninger af DR’s podcasts, var vigtige grunde til at kalde Sara og kompagniet hjem.
– “Der er to vigtige grunde til, at vi tager dette skridt nu: Den første er, at vi fremover får svært ved at løse vores public service-opgaver, hvis vi som i dag er afhængig af at udkomme på kommercielle podcastplatforme.”
– “Den anden grund er, at vi i DR Lyd kan præsentere danskerne for DR’s samlede lydunivers, som de ellers ikke ville opdage på de kommercielle platforme,” udtalte Tine Godsk Hansen, chef for DR Lyd, i en pressemeddelelse.
Hun sagde desuden, at de kommercielle podcastplatforme (læs Podimo og dens konkurrenter, red.) i stigende grad favoriserer betalingsindhold, der gør det svært for lytterne at tilgå indhold fra DR, som de jo allerede har betalt for.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Meremobil.dk har længe været en del af podcast-universet og kan som altid kunne lyttes til der, hvor du ellers lytter til podcasts – også på Podimo og Spotify. Lyt for eksempel til nyeste episode – nummer 130 i rækken -, som handler om ulovlig streaming.