Danskerne bruger sociale medier som aldrig før
I starten af 2023 brugte ni ud af ti danskere sociale medier, hvilket var en stigning i forhold til i 2022.
Danmarks Statistik er ude med nye tal for, hvor mange danskere der benytter sociale medier og vi faktisk er dem i EU, der er de største forbrugere af sociale medier. Det skriver Danmarks Statistik i en pressemeddelelse.
I starten af 2023 var der 91 procent af danskerne, der brugte sociale medier, hvilket er seks procent mere end i 2022, hvor tallet var 85 procent, ifølge tal fra Danmarks Statistik.
SMS-funktion lukker i Facebook Messenger
Sidste år var Danmark det land i EU, hvor størstedelen af befolkningen brugte sociale medier. Mens der altså var 85 procent danskere, som benyttede mindst ét socialt medie, så var gennemsnittet for EU-landene på 58 procent. Frankrig var det land, hvor den laveste andel af befolkningen var på sociale medier. Her var det nemlig kun 44 procent, som altså var på et socialt medie.
Det er tydeligt, at særligt de unge er online på de sociale medier. I aldersgruppen 16-19 årige havde 100 procent en profil på mindst én tjeneste i starten af 2023. Mens det i aldersgruppen 70-74 årige “kun” var på 66 procent.
Facebook fortsat i front
Det er fortsat Facebook, der er danskernes mest benyttede sociale medie. Tallene viser, at 84 procent af danskerne i alderen 16-74 år bruger Facebook.
Det andenmest benyttede sociale medie er Instagram med 56 procent, mens Snapchat er nummer tre på listen med 45 procent. Der er også en tredjedel af danskerne, som har en profil på LinkedIn. Viser tallene fra Danmarks Statistik.
Instagram vil afsløre opslag lavet af maskiner
Tallene viser også, at 33 procent af kvinderne bruger Pinterest, hvilket kun er 10 procent af mændene. Instagram, Snapchat og TikTok tæller også flest kvindelige brugere.
Mens der er 19 procent af mændene på X (tidligere Twitter) mod kun 7 procent af kvinderne.
Mere til historien
Undersøgelsen er foretaget i april-juni 2023 og baseret på resultaterne fra 4.080 gennemførte interviews.