Økonomisk krise: Danskerne vil ikke spare på streaming
Trods økonomisk krise og høj inflation skal der ikke spares på streamingtjenesterne.
En ny undersøgelse som Kantar Sifo har lavet på vegne af Adyen viser, at trods høj inflation og en anspændt økonomisk situation, så er det de færreste, som vil gå på kompromis med f.eks. streamingtjenester, frisørbesøg og opsparing.
Der er dog 42 procent af danskerne, som forventer at ville reducere deres udgifter og spare mere i fremtiden.
Særligt bemærkelsesværdigt, så er det primært de unge mellem 18-29 år, der ønsker at skrue ned for forbruget. Det svarer 51 procent i målgruppen i hvert fald, at de vil. Mere end halvdelen af deres forældre (50-64-årige) svarer, at prisstigningerne og den generelle økonomiske situation ikke har ændret eller vil ændre deres forbrugsmønster.
TIP: Hvilken streamingtjeneste har en bestemt film eller serie?
I undersøgelsen er der flere kvinder end mænd, som har svaret, at de forventer at forbruge mindre.
Noget af det, som danskerne har valgt at skære ned på, er restaurant- og værtshusbesøg, svarer 38 procent, mens 39 procent svarer, at de planlægger at spare på eksklusiv mad. Der er 28 procent, som har svaret, at det er udlandsrejsen, der må spares væk.
Danskerne vil også hellere spare på fornøjelser, som en tur i biografen end teatret.
Frisør og diverse behandlinger er noget, som 29 procent ikke kunne forestille sig at spare på. Ligesom mere end hver fjerde (27 procent) ikke vil spare på streamingtjenester.
Undersøgelsen viser også, at det kun er syv procent af danskerne, der forventer at forbruge mere og spare mindre i fremtiden.
LÆS OGSÅ: Streaming har overhalet flow-TV i Danmark
Top 5: Varer og tjenester som danskerne sparer på:
1. Eksklusiv mad og fødevarer (delikatesse osv.) 39%
2. Café, restaurant og værtshusbesøg 38%
3. Udenlandsrejser 28%, Fornøjelser (bio, koncert, teater etc.) 28%
4. Tøj og make up 25%
5. Streamingtjenester 19%
Top 5: Varer og tjenester som danskerne ikke kan undvære:
1. Frisør og behandlinger 29%
2. Streamingtjenester 27%
3. Opsparing og investeringer 24 %
4. Rengøring og husholdningsydelser 21%
5. Træning (fitness og andre medlemskaber) 20%
Mere til historien
Undersøgelsen er gennemført i perioden 17. til 21. februar 2023. Der har været 1.053 danskere mellem 18 og 79 år, som har deltaget og besvaret spørgsmålene.