Disney taber 2,4 millioner abonnenter
Disney fyrer 7.000 medarbejdere i større omstrukturering, oplyses det. Denne melding kommer samtidig med, at det meldes ud at Disney+ mistede 2,4 millioner kunder i 4. kvartal 2022.
The Walt Disney Company er gået på jagt efter 5,5 milliarder dollar efter datterselskabet Disney Streaming har tabt ikke færre end 2,4 millioner abonnenter alene i sidste kvartal af 2022.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters i forlængelse af The Walt Disney Companys offentliggørelse af kvartalsregnskabet.
Disney Streaming, med streamingflagskibet Disney+, mærker således konsekvensen af den benhårde streaming-krig, som de seneste år kun er tiltaget mellem markedets absolut største tjenester som netop Disney, Amazon, Netflix og HBO.
Ifølge Reuters er det første gang, at Disney+ mister abonnenter. Selskabet er indtil fjerde kvartal 2022 ellers kun gået frem i antal af abonnenter.
Med til den ligning hører også, at nedgangen meget vel kan tilskrives, at Disney for nylig hævede priserne.
Det Los Angeles-baserede Disney landede i fjerde kvartal en omsætning på 23,5 milliarder dollar (163 milliarder kroner, red.) og Disney+ har stadig 161,8 millioner abonnenter.
Det forhindrer ikke selskabet i at iværksætte en større omstrukturering, som skal skaffe 5,5 milliarder dollar. Det sker ved blandt andet at fyre 7.000 medarbejdere.
Samtidig deles forretningen op i tre; et for medie og streaming, et for sportsstationen ESPN og dens streamingtjeneste, og et for forlystelser og oplevelser, skriver Reuters.
Mere til historien
Til sammenligning havde Netflix i fjerde kvartal af 2022 op på flere end 230 millioner abonnenter. Amazons Prime Video har også over 200 millioner abonnenter, mens Warner Bros. Discovery, der tæller streamingtjenesterne HBO Max og Discovery+, har omtrent 95 millioner abonnenter.