Hver uge streamer 90 procent af danskerne

Danskerne har for alvor taget streaming til sig. DR-rapporten “Medieudviklingen 2022” viser, at 90 procent af danskerne streamer hver uge.

Nokia Streaming Box 8000
Nokia Streaming Box 8000 (Foto: MereMobil.dk)

DRs årlige rapport ”Medieudviklingen 2022” udkommer den 26. januar, men DR afslører løbende nogle af konklusionerne.

Denne gang omhandler det streaming og hvor mange danskere, som gør brug af dette.

9 ud af 10 danskere streamer i løbet af en uge og størstedelen gør faktisk dagligt. Det konkluderes af medieforskerne Eva Leth og Jakob Vikær Hansen i rapporten.

TIP: Så meget koster streaming på elregningen

Vi streamer mest om aftenen

Danskernes streamingforbrug fordeler sig hen over døgnet, ugen og året – præcis som det traditionelle tv-forbrug har gjort og fortsat gør. Det betyder, at vi primært streamer om aftenen og i dagtimerne i weekenden. Søndag er den dag, hvor der streames mest. Her streames i snit 2 timer og 15 minutter mod 1 time og 46 minutter i hverdagene.

Streaming er også noget, som alle aldersgrupper gør brug af.

Det er målgruppen 25-31 år, der streamer mest med 2 timer og 34 minutter om dagen. Hos målgruppen over 65 år streames der i gennemsnit 1 time og 20 minutter. Sammenlignes der med tallene for flow-tv, så er det modsat, hvor de ældre ser mest og de unge mindst.

YouTube tager mest tid

I rapporten konkluderes det, at mænd bruger mere tid på at streame end kvinder. Og de ser oftest længere tid ad gangen, samt ad flere gange.

De ældre er vilde med streaming

I dag- og morgentimerne er det tydeligt, at målgruppen mellem 3-8 år og 9-14 år streamer mere end de andre målgrupper. Det kan også tydeligt aflæses, hvornår det er skole, børnehave, sengetid – samt diverse helligdage og skoleferier.

Det er YouTube, der har taget mest tid fra det traditionelle tv-forbrug. Rapporten er også kommet frem til, at internationale tilbud fra Netflix, Disney+ og HBO Max står for tilsammen 17 procent af tidsforbruget.

Mere til historien

TV 2 udsendte i november 2022 undersøgelsen “Streaming i Danmark”, hvor det fremgik, at streaming nu har overgået flow-tv i Danmark.

Viaplay er klar med reklame-abonnement

Nu er Viaplay hoppet med på vognen om et billigere abonnement med reklamer.

(mere…)
Snart vil Netflix se helt anderledes ud

Netflix er i fuld sving med et redesign, som skal gøre det nemmere for brugerne at tage det rigtige valg.

(mere…)
Netflix dropper understøttelse af ældre Apple TV

Har du et Apple TV af ældre dato, så skal du læse med her.

(mere…)
Er streaming-tv i opbrud med nye samarbejder på tværs?

Disney og Warner Bros. Discovery har indledt samarbejde om at tilbyde tre tjenester i én pakke.

(mere…)
Prisstigningen rammer nu eksisterende TV 2 Play-abonnenter

I maj blev TV 2 Play dyrere for nye abonnenter. Nu har prisstigningen ramt eksisterende kunder.

(mere…)
Her er de 10 mest sete serier på Netflix

Netflix er klar med opgørelsen over de mest sete serier i anden halvdel af 2023. Se listerne her.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram