Dansk e-handel oplever tilbagefald for første gang

Danskerne vogter over deres penge netop nu. I takt med alt stiger, så bruger danskerne færre penge, hvilket ses på e-handelen.

E-handel onlineshopping
(Foto: StockSnap)

Danskerne er generelt glade for at handle online, men stigende priser på alt, i særdeleshed energi, giver usikkerhed. Det oplever dansk e-handel også, som for første gang nogensinde oplever et tilbagefald. Det skriver Dansk Erhverv i forbindelse med e-handelsanalysen for første halvår 2022.

Det tyder på, at danskerne bruger færre penge pr. handel end tidligere.

I årets første seks måneder foretog danskerne 136 millioner handler, hvilket er en million mere end i samme periode sidste år. I gennemsnit brugte danskerne 596 kroner per handel, mens de samme periode sidste år havde gennemsnitskøb på 653 kroner.

I årets første seks måneder handlede de danske forbrugere for 92,7 milliarder kroner. Dette er et fald på 1 procent sammenlignet med første halvår 2021. Tallene viser også, at danskerne igen rejser udenlands. Generelt er rejser og kulturoplevelser på vej retur, selvom de har været hårdest ramt under coronapandemien.

-”Beløbet er i løbende priser og samtidig går en større del af forbruget til rejser og udenlandske netbutikker. Det betyder, at de danske netbutikker, der sælger varer, reelt set oplever en betydelig større nedgang”, udtaler Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Efter to år hvor danskerne har tyet til e-handel grundet corona-nedlukninger og lignende – ja, så oplever man nu modgang, som skyldes den aktuelle store økonomiske usikkerhed.

Corona-årene har dog også virkelig været gode for e-handlen. Og sammenlignes der med første halvår i 2019 – altså før coronapandemien – er omsætningen vokset med tæt på 23 milliarder kroner og ikke faldet.

Der er dog grund til optimisme. Størstedelen af forbrugerne forventer nemlig, at de vil handle endnu mere online i det kommende år.

Danskerne shopper mest via mobilen

E-handelsanalysen viser også, at en tredjedel af alle onlinekøb blev betalt via en mobilapp. 55 procent af købene blev foretaget via en smartphone eller tablet.

Danskerne er også glade for den tyske webshop-gigant, Zalando, som er den mest benyttede og udgjorde 6 procent af alle handler. Dette er ny rekord. På anden- og tredjepladsen finder vi Matas og Nemlig.com.

Mere til historien

En undersøgelse har tidligere vist, at yngre netbrugere ikke har noget imod at afgive deres data, hvis de kan spare penge.

Dropper Temu

En af de store aktører giver Temu en time-out forud for julehandlen.

(mere…)
Webshoppen Coop.dk lukker

En af landets store webshops lukkes om følge af oprydnings- og overlevelsesplanen hos Coop.

(mere…)
Ny Temu-sag: Manipulerer kunderne

Kritikken vælter ind over Temu. Nu anklages den kinesiske platform for at manipulere kunderne.

(mere…)
Kritik af Temu fortsætter

Norsk minister opfordrer til, at forbrugerne andre steder end hos kinesiske Temu.

(mere…)
Temu er ekstrem populær – men pas på!

Nogle produkter kan være brandfarlige andre kan indeholde farlige kemikalier. Alligevel så flokkes danskerne om Temu.

(mere…)
Temu-appen er populær – men køb ikke dette

Forbrugerrådet Tænk er klar med en advarsel mod varer, som du skal gå udenom på den populære shopping-app Temu.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram