Dansk e-handel oplever tilbagefald for første gang
Danskerne vogter over deres penge netop nu. I takt med alt stiger, så bruger danskerne færre penge, hvilket ses på e-handelen.
Danskerne er generelt glade for at handle online, men stigende priser på alt, i særdeleshed energi, giver usikkerhed. Det oplever dansk e-handel også, som for første gang nogensinde oplever et tilbagefald. Det skriver Dansk Erhverv i forbindelse med e-handelsanalysen for første halvår 2022.
Det tyder på, at danskerne bruger færre penge pr. handel end tidligere.
I årets første seks måneder foretog danskerne 136 millioner handler, hvilket er en million mere end i samme periode sidste år. I gennemsnit brugte danskerne 596 kroner per handel, mens de samme periode sidste år havde gennemsnitskøb på 653 kroner.
I årets første seks måneder handlede de danske forbrugere for 92,7 milliarder kroner. Dette er et fald på 1 procent sammenlignet med første halvår 2021. Tallene viser også, at danskerne igen rejser udenlands. Generelt er rejser og kulturoplevelser på vej retur, selvom de har været hårdest ramt under coronapandemien.
-”Beløbet er i løbende priser og samtidig går en større del af forbruget til rejser og udenlandske netbutikker. Det betyder, at de danske netbutikker, der sælger varer, reelt set oplever en betydelig større nedgang”, udtaler Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Efter to år hvor danskerne har tyet til e-handel grundet corona-nedlukninger og lignende – ja, så oplever man nu modgang, som skyldes den aktuelle store økonomiske usikkerhed.
Corona-årene har dog også virkelig været gode for e-handlen. Og sammenlignes der med første halvår i 2019 – altså før coronapandemien – er omsætningen vokset med tæt på 23 milliarder kroner og ikke faldet.
Der er dog grund til optimisme. Størstedelen af forbrugerne forventer nemlig, at de vil handle endnu mere online i det kommende år.
Danskerne shopper mest via mobilen
E-handelsanalysen viser også, at en tredjedel af alle onlinekøb blev betalt via en mobilapp. 55 procent af købene blev foretaget via en smartphone eller tablet.
Danskerne er også glade for den tyske webshop-gigant, Zalando, som er den mest benyttede og udgjorde 6 procent af alle handler. Dette er ny rekord. På anden- og tredjepladsen finder vi Matas og Nemlig.com.
Mere til historien
En undersøgelse har tidligere vist, at yngre netbrugere ikke har noget imod at afgive deres data, hvis de kan spare penge.