Smartwatchmarkedet ledes fortsat af Apple Watch
Apple er fortsat markedsleder på smartwatch-markedet, men ikke når det gælder ”premium” smartwatches.
Der er nye tal ude, som viser fordelingen af markedet for smartwatches. Ikke overraskende er Apple fortsat markedsleder, men der viser sig en tendens af, at Xiaomi ”ejer” budgetsegmentet. Det skriver Macrumors.
Apple sidder heller ikke på premium-segmentet. Normalt er det ellers her, at Apple fører sig frem. Men ikke når det kommer til smartwatches. Kigger vi på markedet med smartwatches over 500 dollars, så er det Garmin, der har førertrøjen.
Garmin er klart i front, når det kommer til brugere, der har brug for mere robuste ure, TOPO-kortlægning og ”solopladning”. Ligesom de også har et lineup indenfor dykkercomputere med en række funktioner. Måske det er derfor, at der florerer rygter om, at Apple er på vej med en mere hårdfør Apple Watch-variant.
LÆS OGSÅ: Apple Watch Series 8 – rygter om nyt design
Tre gange større end Samsung
Det til trods så har Apple en markedsandel på 36,1 procent, hvilket er tre gange så stort som Samsung – der er på andenpladsen. Samsung har en markedsandel på 10,1 procent, ifølge de nyeste tal fra Counterpoint Research. Det er i øvrigt en stigning fra 7,8 procent i første kvartal 2021 for Samsung. Denne vækst skyldes særligt Galaxy Watch 4-serien.
Trods de mange udfordringer, som der har været med levering og chipmangel m.m. så er smartwatch-markedet også vækstet målt år-til-år. Viser rapporten fra Counterpoint Research.
På det globale smartwatchmarked blev der registreret 13 procent flere forsendelser fra fabrikkerne sammenlignet med samme periode sidste år. Det skriver Counterpoint Research i den netop offentliggjorte Global Smartwatch Model Tracker.
Xiaomi klar med to nye smartwatches og headsets
Der har været vækst i de fleste regioner på verdensplan. Dog var niveauet i Europa mere jævnt, hvilket formegentlig skyldtes den russiske invasion af Ukraine. Der vil dog nok være en tydeligere virkning i årets andet kvartal (det indeværende, red.).
Mere til historien
Fitbit har også set deres markedsandel skrumpe. Dette skyldes, at de ikke har lanceret nye modeller siden Googles køb af Fitbit blev endeligt.