Subway Surfers sender data videre uden samtykke
Det danske mobilspil Subway Surfers er netop kommet i modvind, da det viser sig, at de sender data videre – trods brugerne har sagt nej til tracking.
Subway Surfers er dansk og et af de mest populære mobilspil på verdensplan, men ikke alt er fryd og gammen. For nu viser det sig, at de overskrider grænsen.
Subway Surfers er årtiets mest downloadede spil
Ved download af en app på din telefon, får du muligheden for at sige ”nej tak” til appen tracker din digitale færden. Det viser sig nu, at det ikke er alle apps, som respekterer dit valg. Og en af dem, som ikke gør, er danske Subway Surfers.
Oplysningerne stammer fra Washington Post, som har undersøgt emnet sammen med softwareproducenten Lockdown. Det skriver Ekstra Bladet.
Åbner du spillet, Subway Surfers, bliver du spurgt om det er okay, at appen sporer dig. Siger du nej, så viser det sig altså, at Sybo, som står bag Subway Surfers, alligevel sender en række oplysninger videre til reklamefirmaet Chartboost 29.
Det er oplysninger som IP-adresse, teleselskab, fri lagerplads, batteriniveau, iOS-version, land og andre. Ønsker du at se den fulde liste, så kan du se den på Ekstra Bladet.
Reklamefirmaet kan benytte oplysningerne til at finde ud af, hvilke andre apps du bruger.
Andre gør det samme
Subway Surfers er ikke alene om dette. Mindst to andre spil benytter denne metode, som Washington Post kalder for ”digitalt fingeraftryk”. Det er spillene Streamer Life! Og Run Rich 3D.
Dette strider direkte imod Apples regler, der tydeligt foreskriver, at man ikke skal trackes, hvis man ikke ønsker dette.
Sybo skriver i en mail til Washington Post, ”at det er nødvendigt nogle data videregives til reklamenetværk for, at et spil, om Subway Surfers, kan fungere ordentligt.” S
amtidig afviser de, at de sporer brugerens adfærd for at videresælge disse til kommercielle formål.
Trods Washington Post har gjort opmærksom på problemet, så er der ifølge Ekstra Bladet fortsat intet sket adskillige uger senere.
Mere til historien
Interessen for mobilspil er vækstet helt vildt under den globale coronapandemi, samt andre spilplatforme har også haft fremgang.