YouTube er klar med TikTok-konkurrent
#Shorts er korte videoer, der skal tiltrække brugere fra TikTok-platformen.
YouTube Shorts er navnet på YouTubes konkurrent til TikTok. YouTube Shorts er nu tilgængelig globalt efter en prøveperiode på udvalgte markeder.
TikTok-konkurrenten fra det Google-ejede YouTube er stadig i beta, men kan nu bruges i over 100 lande inklusive USA, Storbritannien og Danmark.
Shorts, der bruger hashtagget #shorts, er integreret i YouTube-appen, hvilket ikke ligefrem er det mest geniale, da det tiltrækker svindlere og andre, som vil udnytte interessen omkring #shorts til at udgive falske apps, hvilket allerede er sket. Det bliver interessant om Google får dette stoppet.
Hvis du i dag søger ”YouTube Shorts” i Google Play på en Android-telefon, er de to første resultater ”YouTure Shorts Videos” og ”YouTime Short Video App”. Ingen af disse er udgivet af Google. Logoet på den første ligner tilmed det officielle YouTube Shorts logo.
Tiden må vise om Googles tiltag kan konkurrere med TikToks over 1 milliard brugere og 200 millioner downloads alene i USA.
Ude af kontrol
TikTok er en kinesisk videotjeneste, der gennem tiden ser ud til at være kommet ud af kontrol. Svindel, selvmords- og selvskadevideoer, falske informationer, profilmisbrug og ulovlig dataindsamling er blandt kritikpunkterne.
Eksperter og ja selv politiet har flere gange advaret mod at børn og unge henter og bruger TikTok.
Nu er det ikke nødvendigvis sikkert, at YouTube Shorts bliver et rart sted at være. Som eksempel kan nævnes, at Google allerede i dag har problemer med at styre børneindhold på deres videoplatform.
Det er ikke unormalt, at ens børn udsættes for upassende indhold, bizarre videoer, der er navngivet som børns favoritter med voldsomt indhold. End ikke reklamerne kan Google holde børnevenlige og på YouTube er der ingen mulighed for at udelukke eller blokere kanaler eller videoer med upassende indhold. Faktisk fungerer det omvendt; jo flere upassende videoer børnene støder på jo flere eksponeres de for.
LÆS OGSÅ: Minisjang skal konkurrere mod YouTube og Disney+
Nu må tiden vise, hvordan YouTube-platformen vil holde #shorts i kort snor.
Mere til historien
TikTok er den app, som ikke er et spil, der i første halvår 2021 tjente flest penge. Læs mere om dette her.