Loyaliteten i top til Apple – Samsungs falder
Mobilkøbernes loyalitet er stigende til Apple og deres iPhones, mens den er faldet en del til Samsung siden 2019. Se de nyeste tal her.
-”Once you go mac, you will never go back,” sådan blev der sagt for mange år siden blandt Mac-entusiaster. Og det ser ud til at være gældende for iPhone-ejere også – altså man skifter en iPhone til en ny iPhone.
En ny undersøgelse viser i hvert fald at mærkeloyaliteten er klart stærkes hos iPhone-købere. Undersøgelsen er foretaget af SellCell og 5.000 personer har deltaget.
iPhone 13 mini lanceres alligevel trods skuffende salgstal
Faktisk viser den nye undersøgelse, at mærkeloyaliteten til Apple er højere end nogensinde før. Ifølge undersøgelse køber tæt på 92 procent af alle iPhone-ejere en iPhone igen, når den gamle skal skiftes.
Deltagerne i undersøgelse blev også spurgt, hvorfor de foretrak iPhone. Her svarede 65 procent, at de bedst kan lide iPhone og aldrig har oplevet problemer med mærket. 21 procent svarede, at de føler sig låst af økosystemet og 10 procent mener det er for svært at skifte fra iOS til Android. 8 procent køber iPhone, da de holder sig til det de kender.
Samsung-brugere er mindre loyale end tidligere
Det ser knapt så positivt ud hos konkurrenten Samsung. Her er loyaliteten blevet mindre end i 2019. Der ville 85,7 procent købe Samsung igen. Og i 2021 er dette altså faldet til 74 procent.
Godt nyt: Samsung vil nu opdatere mobiler i fire år
Problemet er dog ikke, at brugerne ikke er glade for Samsung telefonerne. Men de har blot ikke investeret i Samsungs økosystem, hvilket gør det nemmere for køberne at skifte mærke.
26 procent af Samsung-ejerne vil skifte til et andet mærke, når de skal have ny telefon. 53 procent af disse vil skifte til en iPhone. De primære grunde til at skifte væk fra Samsung oplyses at være bedre privatlivsbeskyttelse og ”value for money”.
Mens de iPhone-ejere der vil skifte til Android har 38 oplyst bedre teknologi (skærm, kamera, batteri m.m.) som grund, 26,4 procent angav designet og 12,9 procent ville skifte til den nyeste Android telefon for at få alle de nyeste funktioner.
ANMELDELSE: Samsung Galaxy S21 test | dén du skal købe
Mindre loyale er ejere af LG og Motorola telefoner. Der er det henholdsvis 62,6 procent og 71 procent af mobilkøberne, som vil købe en ny mobil af samme mærke igen.
Mere til historien
Ud af de 5.000, som deltog i undersøgelsen, har 46,6 procent svaret at iPhone 12-serien er deres favorit, mens 30,4 procent har svaret at Samsung Galaxy S21-serien er deres favorit.