Telia tilføjer en opsigtsvækkende bemærkning på Huawei-telefoner

8

Nu informerer Telia kunderne om risikoen for manglende opdateringen af de Huawei-smartphones, der sælges gennem teleselskabet.

Huawei Mate 20 Pro
Huawei Mate 20 Pro kan opdateres til EMUI 10.0. Da telefonen blev præsenteret i oktober 2018 var den født med EMUI 9.1 og Android 9. Telefonen er fortsat på Huaweis liste over telefoner, der modtager månedlige sikkerhedsopdateringer. Fremadrettet vil Huawei selv sørge for at sikkerhedsopdatere telefonen uden hjælp fra Google (Foto MereMobil.dk)

Sagen om Huawei-smartphones og deres adgang til Googles apps samt muligheden for at hente apps via Google Play Store, har fået Telia til at tilføje en bemærkelsesværdig bemærkning på Huaweis produkter i webbutikken.

Telia skriver blandt andet, at licensudløbet, som vi tidligere har beskrevet, betyder, at kunderne ikke vil modtage softwareopdateringer til Googles apps som Gmail, Google Maps, YouTube m.fl.

Hvis en af Googles apps stopper med at fungere, skal Googles tjeneste tilgås via webbrowseren på telefonen i stedet for appen, lyder det fra Telia.

Yderligere bemærker Telia, at Huawei fremadrettet selv vil implementere softwareopdateringer, opdateringspakker og fejlrettelser. Huawei skal, ifølge Telia, uden Googles hjælp sørge for at ”sikre kompatibiliteten og overensstemmelsen med de apps, som mobilen kom med som standard”.

Telia: Vi vil informere kunderne før mobilkøbet

Ifølge Telia handler den specielle bemærkning på Huaweis produkter om, at kunderne skal kunne træffe valget af deres næste smartphone på et oplyst grundlag.

 – ”Vi gør det for at informere kunderne bedst muligt i forbindelse med overvejelser og eventuelle køb, da der kan forekomme fremtidige påvirkninger i brugeroplevelsen efter udløb af Huaweis midlertidige licens (14/8-2020),” oplyser pressechef Mads Houe til MereMobil.dk.

Jeg har spurgt Telia, om de er i gang med at udfase Huawei telefoner fra butikkerne og shoppen online. Telia fortæller kortfattet, at det fortsat er muligt at købe Huaweis produkter hos Telia og Call Me.

– ”Det er fortsat muligt at købe Huaweis produkter både online og i Telias butikker. Call Me sælger også fortsat Huawei P40 og P40 Lite med Huawei Mobile Services (HMS). Her informerer vi ligeledes om styresystemet, da der er forskel på HMS og hvad kunderne forventer ved køb af f.eks. en Android-telefon,” slutter kommentaren fra pressechefen.

Hverken 3, Telenor eller YouSee har en tilsvarende bemærkning på Huaweis smartphones i deres webshops.

  • Telia-Huawei-advarsel
  • CallMe-Huawei-advarsel

Sælger fortsat Huawei-telefoner

Over en bred kam er Huaweis telefoner fortsat tilgængelige på det danske marked, men der er sket noget siden det amerikanske handelsministerium forbød Google, og andre amerikanske virksomheder, at handle med Huawei i maj 2019.

I marts 2019, altså før konflikten, var fem Huawei-telefoner repræsenteret på top-10 listerne over salget hos teleselskaberne. Måneden efter lå seks telefoner fra den kinesiske virksomhed blandt de 10 bedst sælgende hos teleselskaberne. Dette var før maj 2019 det generelle billede i Danmark.

Tallene for juni og juli 2020 viser, at Huawei nu er nede på tre telefoner i top-10.

Modellerne der sælges flest af, er ældre modeller, som blev lanceret og produceret før handelskonflikten. Derfor har disse hidtil fungeret helt uden problemer med Google Play Store osv.

De bedst sælgende Huawei-telefoner hos operatørerne i sommeren 2020 har været:

  • Huawei P Smart 2019 (præsenteret i december 2018)
  • Huawei P30 Pro (præsenteret i marts 2019)
  • Huawei P30 Lite (præsenteret i april 2019)

HITLISTE: Her er de bedst sælgende mobiler i juni 2020

Holder Huawei ud i strakt arm

I dag fungerer Huawei-telefonerne, der sælges, fuldstændig uden problemer, men når Telia informerer som de gør, tyder de på, at der uden for Huaweis hovedkontor er en bekymring for, at dette måske kan ændre sig.

Efter min opfattelse holder Telia den kinesiske virksomhed ud i strakt arm. Med informationsskrivelsen køber kunderne nemlig på et oplyst grundlag.

Bliver der efterfølgende problemer, hvor kunderne klager til teleselskabet, kan Telia sige, at de allerede ved købet lagde oplysningerne frem for kunden. Telia undgår således at sælge ”katten i sækken”.

TIDLIGERE SAG: Forhandlerne har pligt til at informere kunderne, hvis de har kendskab til, at et produkt inden for dens normale levetid, ikke fungerer som ved købet. Det viser den såkaldte MPEG-sag, hvor TV-forhandlere ikke fortalte kunderne, at TV’et ikke understøttede det kommende MPEG4-format og således ville blive ubrugeligt uden en TV-boks. En dom fra højesteret afgjorde, at kunderne skal have deres penge tilbage, hvis ikke forhandleren har informeret om, at de skal bruge en TV-boks inden for TV’ets normale levetid. På MereMobil.dk har vi ikke juridisk indsigt til at afgøre, om pricippet fra MPEG-sagen kan overføres til Huawei-sagen.

Selvom konflikten mellem USA og Kina under præsident Donald Trump er blevet meget tydelig, så er konflikten ikke ny. Den strækker sig tilbage til Obama-regeringen. Derfor vil et præsidentskifte ikke nødvendigvis betyde ændringer for Huawei. Sagen er kompliceret, men du kan i min podcast, episode 74, komme tættere på hvad konflikten handler.

Var dette spændende læsning? Få flere interessante mobilnyheder i indbakken to gange om ugen, så er du altid opdateret! Tilmeldingen er gratis. Frameld når du har lyst.

Mere til historien

Selvom Huawei vores del af verden har store problemer, så er de mod alle odds blevet verdens største smartphoneproducent. I hvert fald ifølge analysefirmaet Canalys.