Mediekrig: Google og Facebook er under pres for betaling af indhold

8

Den australske regering vil tvinge Facebook og Googles ejere til at betale for nyheder. I Danmark ligger den danske musikbranche i krig med YouTube.

Nyheder computer
Facebook og Googles ejere Alphabet tjener penge på andres nyheder, men skaber ikke nyheder selv. Det skal der laves om på.

Australien vil tvinge de amerikanske tech-giganter Facebook og Alphabet, som er selskabet bag blandt andet Google og Youtube, til at betale for brugen af mediehusenes nyheder. Det skriver blandt andre nyhedsbureauet Reuters.

Med andre ord: Landet down under vil sikre, at journalistisk arbejde bliver betalt af dem, som får indtægter fra indholdet. Og netop Google og Facebook har længe været under beskydning fra mediehuse verden over.

Ikke kun Australien har været hårde kritikere af, at techgiganterne lukrerer på indholdet, og skovler enorme summer ind på annoncer, mens mediehusene har svært ved at generere indtægter nok til at finansiere den journalistik, som starter hele fødekæden.

I Danmark har direktøren for Jysk Fynske Medier, som driver 14 dagblade og godt 60 ugeaviser fortrinsvis i Jylland og på Fyn, ofte været en skarp kritiker af både Google og Facebook. I et interview med TV 2/Fyn i september sidste år sagde direktør Jesper Rosener blandt andet, at de lokale mediers overlevelse afhænger af de annonceindtægter, som i stedet går til Google.

Google skaber ikke sit eget indhold

I modsætning til mediehuse som Jysk Fynske Medier producerer Google ikke eget indhold. Det er i stedet en platform, der formidler andres indhold og samtidig viser blandt andet annoncer. 

– “Det er direkte påvirkende i forhold til vores muligheder for at drive nærdemokrati. De penge, der går til det her, går til udlandet. Det går altså fra demokratiet – nemlig nyhedsdækningen, sagde Jesper Rosener.

Også på musikfronten føres der krig om afregning for indhold. Her er forhandlinger mellem danske Koda, som administrerer rettigheder for komponister og sangskrivere, og YouTube strandet.

Det betød, at Youtube lagde en geografisk blokering ud fredag i sidste uge. Dermed kunne danske internetbrugere ad de normale web-kanaler ikke tilgå dansk musik. Til gengæld kan udlandet fortsat afspille dansk musik på YouTube.

Ifølge et opslag på sangeren og sangskriveren Peter Sommers side på Facebook blev danske kunstnere – inden forhandlingerne brød sammen – afregnet med to kroner for hver 1.000 afspilninger på Youtube.

Til sammenligning afregner Spotify Premium (den version, hvor der betales abonnement) med 8,80 kroner for 1.000 afspilninger, mens Apple Music afregner med 26,60 kroner for det samme antal afspilninger.

Regering: Medielandskab er på spil

Men mens de danske musikere “kun” har deres egen organisation, Koda, i ryggen, så er det regeringen i Australien som har præsenteret forslaget om krav til de amerikanske techgiganter.

– “Det drejer sig om, at australske medier skal kunne konkurrere på lige vilkår. Det australske medielandskab er på spil, intet mindre”, siger den australske finansminister Josh Frydenberg om forslaget, som dog endnu kun er i høringsfasen.

Bliver der vedtaget en regulær lov, tvinger regeringen således Google og Facebook til at forhandle med australske mediehuse om betaling for brug af deres nyheder. Hvis parterne ikke kan blive enige inden for senest tre måneder, vil sagen blive afgjort ved voldgiftsmægling, fremgår det af forslaget.

Den australske regering rakte sidste år hånden frem mod Google og Facebook og opfordrede dem til at forhandle en frivillig aftale på plads. Men det førte ikke til noget.

Mere til historien

Google stiftede i foråret fonden Emergency Relief Fund. Det er en nødhjælpsfond til lokale og regionale medier i verden, som er ramt af coronakrisen og den følgende opbremsning på annoncemarkedet. Fonden opererer globalt og har netop uddelt de første portioner af støtte. Her fik Jysk Fynske Medier ifølge Mediawatch lidt mere end en halv million kroner i støtte. Det svarer nogenlunde til et journalistisk årsværk i et dansk mediehus.