Datatilsynet: TikTok gør ikke nok for at sikre sig forældres samtykke
Datatilsynet er i gang med at undersøge om TikTok indsamler personlige oplysninger ulovligt om børnene uden forældrenes tilladelse.
TikTok er mega populær. Faktisk er det den app nogensinde, som er hentet mest i ét kvartal. Dette skete i første kvartal 2020, hvor den blev downloadet 315 millioner gange. Samlet er den downloadet mere end to milliarder gange på verdensplan.
Men TikTok møder meget kritik. Og den ser altså ikke ud til at stoppe sådan lige. Datatilsynet er nu i gang med at undersøge den populære app.
Ifølge Datatilsynet så gør TikTok ikke nok for at sikre sig forældrenes samtykke. Man skal være 13 år for at ”være på TikTok” – ifølge reglerne, men virkeligheden er en anden. Der er nemlig mange brugere på TikTok, som er under 13 år.
Nye tal fra DR Medieforskning viser, at der er mange danske børn på TikTok. 4 ud af 10 danske børn mellem 9 og 14 år bruger tjenesten dagligt. Det skriver DR.dk.
Amerikanske influencere dropper TikTok
Det er disse tal, der blandt andet gør, at Datatilsynet undersøger TikTok.
-”Udfordringen er, at i Danmark – hvis man er under 13 år – så skal man have forældrenes samtykke til at komme ind på en tjeneste som TikTok,” forklarer Allan Frank, jurist og IT-sikkerhedsspecialist i Datatilsynet, til DR.dk.
TikTok har sendt det, som Allan Frank kalder et fyldestgørende svar inden for fristen, hvilket Datatilsynet nu er i gang med at gennemgå. Dog forventer Allan Frank, at det bliver meget centralt om TikTok gør nok for at sikre forældrenes samtykke.
-”Det kan selvfølgelig være, TikTok kan komme med en god forklaring. Men sådan som det umiddelbart ser ud, ud fra det materiale vi har set indtil nu, så gør TikTok ikke nok for at sikre sig forældrenes samtykke. Det er simpelthen for nemt at komme ind i TikTok-appen,” siger Allan Frank til DR.
Forbrugerrådet Tænk er enig med Datatilsynet
Det er ikke kun Datatilsynet, der er af den opfattelse, at TikTok ikke helt har styr på det. Forbrugerrådet Tænk deler ifølge chefjurist Anette Høyrup samme opfattelse.
Forbrugerrådet Tænk kritiserer TikTok for, at de henter så mange personlige oplysninger om børn under 13 år – uden forældrene er involveret. Og mener derfor ikke, at de overholder databeskyttelseslovgivningen.
TikTok slår alle rekorder trods kritik
TikTok svarer igen på kritik
TikTok har sendt et skriftligt svar på kritikken til DR Nyheder. TikTok skriver blandt andet, at det fremgår af deres vilkår, at TikTok er for personer på 13 år eller derover. Angiver en person en alder under 13 år ved oprettelse, så forhindres denne i at bruge kontoen.
Har en person oprettet en konto og skrevet en anden alder, så fortæller TikTok at de undersøger dette og handler på passende vis, når de bliver klar over dette.
-”Vi er klar over, at vores branche står over for en fælles udfordring med aldersbekræftelse, og deltager aktivt i initiativer, der udforsker praktiske løsninger,” lyder det også fra TikTok.
Forbrugerrådet Tænks chefjurist Anette Høyrup mener dog ikke, at det er nok. TikTok løber fra sit ansvar. De har nemlig, ifølge hende, ansvaret for at indhente samtykke fra forældre, når de indsamler oplysninger fra børn under 13 år. Dette kunne være via mail, at forældrene skal give deres samtykke.
TikTok er populær – men USA frygter national sikkerhedsrisiko
TikTok er ikke alene
Det er ikke første gang, at TikTok er i søgelyset for at indsamle data om børn under 13 år unden forældresamtykke. I 2019 fik de en bøde på omkring 35 millioner kroner fra de amerikanske myndigheder. Dette betød TikTok skabte en tjeneste for børn under 13 år. Denne er dog kun tilgængelig i USA.
Det er ikke kun TikTok, som har problemer med om brugerne er gamle nok – eller har forældrenes samtykke. Det gør sig også gældende for Snapchat, Instagram, YouTube, Facebook osv. Tjenesterne ønsker mange brugere. Derfor er det ”gratis” og brugerne betaler med deres ”data”. Sådan lyder det fra Pernille Tranberg, der er rådgiver i dataetik og medstifter af tænkehandletanken Dataethics, til DR.
Men TikTok og Snapchat er særlig målrettet børnene. Og brugerne er der mange af. Ifølge Eva Fog, digital pædagog og stifter af DigiPippi, så er der også flere end DR Medieforskning viser. Hun vurderer, at halvdelen af børn på mellem 7 og 13 år er på TikTok og op til 70 procent af de danske brugere er under 13 år.
Hvad mener du? Er det TikToks ansvar, at børn under 13 år ikke er på tjenesten. Eller har forældrene også selv et ansvar? Skriv gerne i kommentarfeltet herunder.
Mere til historien
TikTok startede under navnet Musical.ly. Også dengang var der kritik om alt for åbne privatlivsindstillinger. Siden er TikTok vokset og et socialt medie, der giver brugerne muligheden for at dele egne videoer eller se andres. Man kan optage videoer på op til 1 minut.