Huawei har succes med wearables

6

Salget af wearables, der består af smartwatches og fitnesstrackere, stiger enormt for Huawei. Faktisk er salget i Danmark steget med 160 procent.

Huawei Watch GT2e (Foto: Huawei)
Huawei Watch GT2e (Foto: Huawei)

Salget af smartwatches og fitnesstrackere er steget enormt for Huawei. I første kvartal 2019 solgte de 1,2 millioner enheder, men i første kvartal 2020 har de solgt hele 2,6 millioner enheder. Det til trods for, at coronapandemien har haft stor betydning for mange.

Det svarer til, at Huawei har haft en vækst på 118,5 procent i første kvartal 2020 sammenlignet med året før. Tallene stammer fra en rapport fra IDC (International Data Corporation).

Huawei P40 Pro+ er på vej til Europa

Ifølge rapporten betyder det også, at Huawei nu har indtaget andenpladsen. Dermed er Huawei den andenmest solgte smartwatchproducent i verden.

Fremgangen er ikke kun på det kinesiske marked, men også på det europæiske, latinamerikanske og andre asiatiske markeder.

Der er ikke nogen konkrete salgstal for det danske marked i IDC’s rapport.

Men ifølge analyseinstituttet GfK, som følger det danske marked, så er har Huawei haft en vækst på 160 procent herhjemme i samme periode. Tal er taknemmelige. Det fremgår ikke af tallene fra GfK hvor mange solgte enheder, at den store vækst baserer sig på.

Podcast: Derfor rammes Huawei af et modkørende tog

Oversigt over salget af smartwatches Q12019 vs. Q12020

Tal fra IDC (Kilde: IDC)
Tal fra IDC der viser salget i første kvartal 2019 og første kvartal 2020, hvor både Apple og Samsung har oplevet nedgang i salget (Kilde: IDC)

Glæde at spore hos Huawei

Huawei, som netop nu har det hårdt på smartwatchmarkedet, oplever stor fremgang i salget af wearables.

-”Vi er glade for, at forbrugerne tager godt imod vores smarte produkter. Vi ser fortsat et stort vækstpotentiale inden for wearables og trådløs teknologi. Det er også grunden til, at vi accelererer implementeringen af vores strategi om at skabe bedre brugeroplevelser med udgangspunkt i Huaweis økosystem. Her spiller wearables og dermed også smartwatches en vigtig rolle, blandt andet i kraft af den gnidningsfrie interaktion der er mulig på tværs af forskellige devices. Derfor er vi også meget tilfredse med at konstatere vækst inden for wearable-kategorien,” siger Lin Yin, der er direktør for Huawei Consumer Business Group Denmark, i en pressemeddelelse.

Det seneste bud på et smartwatch fra Huawei er Watch GT2e, som først ramte handlen i april. Salget af dette indgår derfor ikke i opgørelsen fra IDC.

Huawei Watch GT2e – nye funktioner til hverdagens aktiviteter

Mere til historien

Der er fortsat et stykke op til Apple, der er markedsleder på markedet for smartwatches. Apple Watch er uden sammenligning det mest solgte smartwatch. Dog har Apple oplevet nedgang i salget og markedsandelene, så førstepladsen er ikke sikret “uendeligt”.