Streamingen kommer ind med modermælken

Ifølge DR Medieforsknings streamer omkring hvert tredje danske barn under 3 år indhold fra DR ugentligt, mens endnu flere ser YouTube.

Baby med tablet
Baby med tablet (Foto: MereMobil.dk)

Der er ingen tvivl om, at streaming er kommet for at blive. Faktisk viser DR Medieforsknings kommende rapport ”Medieudviklingen 2019” at vi også selv opfostrer de helt små med streaming.

Ifølge den kommende rapport så streamer omkring hvert tredje danske barn under 3 år indhold fra DR ugentligt, mens YouTube er endnu mere populært. Faktisk ser omkring halvdelen af alle børn under tre år YouTube ugentligt. Det er uvist om både YouTube Kids og YouTube hører under YouTube i rapporten. Det skriver Digitalt.tv.

For meget skærmtid skader småbørns sprog

Det er måske heller ikke underligt, at mange streamer DR for børnene. Ramasjangs indhold er i hvert fald populært sammen med YouTube.

–”Nybagte og unge forældre er typisk født i slutningen af 1980’erne eller starten af 1990’erne. I deres udvikling fra barn til voksen spillede den hastige teknologiske udvikling en central rolle, og derfor er det også ofte nærliggende for dem at præsentere de alleryngste for streamingindhold. Streaming af TV- og videoindhold på YouTube, DRTV og andre streamingtjenester fylder en del i forældrenes medieforbrug, mens deres relation til traditionelt fjernsyn er svagere end tidligere forældregenerationer,” konkluderer medieforskerne Sanna Byrresen, Katrine Green og Lene Heiselberg fra DR Medieforskning i rapporten.

Forskning: iPads stimulerer børns leg og fantasi

Foruden Ramasjang er det også tegnefilm som Gurli Gris og Peter Pedal, samt dyrevideoer og kreative videoer, som hitter for børnene. Ligesom også børnesange og musik er et kæmpe hit. Dette ses også på det danske ”YouTube-fænomen” for de allermindste – nemlig ”Popsi og Krelle”.

Sundhedsstyrelsen: Begræns små børns brug af iPad og smartphone

Mere til historien

WHO’s, verdenssundhedsorganisationen, anbefalinger for børn under fem år er, at de højst må se på en skærm én time om dagen. Mens det anbefales, at børn under 1 år slet ikke ser på en skærm.

Læs også:
Børns kognitive evner kan blive svagere af skærmtid
TIP: Få billederne af børnene samlet i Facebook Scrapbog

Yousee bland-selv-pakker bliver dyrere

Nuuday, som ejer Yousee, vil fra 1. juli 2022 kræve flere point for kanaler og streamingtjenester i Yousee's bland-selv-pakker.

(mere…)
Disney+ har store forventninger til reklameudgave

Størstedelen af brugerne af Disney+ vil tilvælge reklameudgaven, forlyder det.

(mere…)
Navneskifte: Viaplay satser alt på streaming

KORT NYT: Der skal satses alt på streaming. Derfor skifter Nordic Entertainment Group (Nent) navn til Viaplay.

(mere…)
Disney+ vil få 4 minutters reklamer i timen

Der tales meget om en billigere reklamebaseret variant af Disney+. Nu forlyder det, at den får 4 minutters reklame per time.

(mere…)
Disney+ går flot frem i første kvartal

KORT NYT: Modsat Netflix så har flere af konkurrenterne positive kvartalsregnskaber. Disney+ har næsten fået 8 millioner nye abonnenter.

(mere…)
Billigere Netflix-abonnement med reklamer på vej

Du kan snart få et billigere Netflix-abonnement end de eksisterende, hvis du kan leve med, at der kommer reklamer.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
3 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram