Børns kognitive evner kan blive svagere af skærmtid
En ny undersøgelse viser, at der ses ændringer i børns hjerner, hvilket begrundes med meget skærmtid fra børnene er helt små.
Børn rundt i verden har fået nemmere tilgang til diverse elektroniske enheder, som har en skærm.
Børn får mobiltelefoner i en tidlig alder. Det har også, ikke overraskende, vakt bekymring både fra forskere, men også forældre.
World Health Organization (WHO) anbefalede tidligere, at børn ikke så TV før de er to år.
En ny undersøgelse, som er udført af forskere fra University of Cincinatti i Ohio (USA) mener også, at skærmtid kan svække børns kognitive evner. Det skriver hjemmesiden Neowin.
Det nævnes mere specifikt i undersøgelsen, at den såkaldte den hvide substans i børns hjerner kan ændre sig efter omfattende brug af skærme. Den hvide substands består af nervecellernes lange udløbere og deres myelinskeder. Den har derfor noget med hjernens interne kommunikation at gøre.
Undersøgelsen indikerer desuden, at skærmbrug påvirker, hvordan hjernen bygger kommunikationsmønstre for sig selv. Det skriver Tek.no.
Det kan ifølge forskerne gå ud over de strukturer, som skulle være opbygget for at forbedre børns kognitive evner. Det kan derfor resultere i, at børn kæmper mere med at lære at læse og tale end hvis de ikke havde været udsat så meget for skærme.
Smartphones og tablets har det hårdt i børnefamilier
Undersøgelsen inkluderede for få børn
Der var kun 47 børn i alderen 3 til 5 år, som var repræsenteret i undersøgelsen.
Derfor er det også svært at konkludere noget endeligt på dette da det godt kan passe på de børn, som medvirkede i undersøgelsen, men for at konkludere noget endeligt kræver det mere forskning på en langt større gruppe børn.
Der kan også være andre faktorer, som har samme virkning på hjernen.
Sundhedsstyrelsen offentliggjorde i januar 2016/2017 deres anbefalinger til helt små børns fysiske aktivitet, samt opfordrede til begrænset skærmbrug.
Mere til historien
Det er ikke første gang, at det nævnes at for meget skærmtid skader små børns sprog samt at skærme kan være medvirkende til at skoleelever læser dårligere. Men den pågældende undersøgelse kræver altså større bredde for at kunne drage de rigtige konklusioner.
Læs også:
Robotter har indtaget børnehaven