Mobilkunde betalte 4.400 kroner for abonnement, og klagede

En uopmærksom mobilkunde opdagede ikke der blev trukket penge for to mobilabonnementer på hendes konto. Forbrugeren klagede til Teleankenævnet.

retssag lov
(Foto: Okan Caliskan)

En forbruger må betale omkring 4.400 kroner fordi hun ikke var opmærksom på, at der løbende blev trukket penge på hendes konto for to mobilabonnementer.

Hun har nu tabt sagen i Teleankenævnet.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøger netop nu, hvordan forbrugernes opmærksomhed på betaling af løbende abonnementer bliver bedre.

Trods EU-roaming regler må teleselskaber alligevel hæve prisen

Forbrugeren, som netop har tabt sagen, havde sammenlagt betalt for 70 fakturaperioder, men var ikke opmærksom på, at hun havde indgået en aftale om to mobilabonnementer.

-”De fleste forbrugere abonnerer i dag på flere ting, og det kan være rigtigt svært at holde styr på alle abonnementerne, fordi pengene ofte bliver trukket automatisk. For at undgå ubehagelige overraskelser er det derfor en god idé, hvis du løbende holder øje med din betalingsoversigt, og hvilke beløb der bliver trukket fra din konto,” siger forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Flemming Steen Nielsen.

Kunden var passiv

I en sådan sag, så er det som udgangspunkt virksomheden, der skal bevise, at de har indgået en aftale med forbrugeren og ikke omvendt.

I den pågældende sag kunne teleselskabet fremvise to ordrebekræftelser, som var sendt til forbrugeren og med forbrugerens navn på som aftalepart. Derfor kunne teleselskabet efter Teleankenævnets vurdering sandsynliggøre, at aftalen om de to abonnementer var indgået.

Det blev også vurderet af Teleankenævnet, at forbrugeren havde betalt abonnementsafgiften i næsten seks år og derfor udvist en stor grad af passivitet. Derfor var hun bundet af aftalen – også selvom den var indgået utilsigtet.

Sådan undgår du mobil-turistfælderne i sommerferien

Vær opmærksom og reager med det samme

Der er kommet markant flere abonnementsordninger de senere år og flere tegner dem via nettet. Har du tegnet et abonnement ved en fejl, så handler det om at reagere så hurtigt som muligt.

-”Opdager du, at du betaler til et abonnement, som du umiddelbart ikke kender til, så kontakt straks virksomheden og få stoppet betalingerne. Dine muligheder for at få pengene tilbage afhænger blandt andet af, hvor hurtigt du har reageret, og om du har været klar over, at du indgik abonnementet,” siger Flemming Steen Nielsen.

Du kan læse hele afgørelsen fra Teleankenævnet her.

Mere til historien

Det er rigtig godt, at være opmærksom på hvor meget du betaler og for hvad. Det er også blevet nemt, at ende i en abonnementsfælde når det kommer til App Store.

Få rabat i 1 år på dit mobilabonnement

Du kan lige nu få rabat på din mobiltelefoni hver måned det første år - eller skarp pris de første 6 måneder.

(mere…)
Få fri tale og fri data for under en 20’er om måneden

❄️ Her er et cool vintertilbud. Du kan lige nu få flere abonnementer for 19 kroner om måneden i de første to måneder.

(mere…)
Gratis data og samtaler i et halvt år

Har du ikke et kæmpe forbrug af mobildata og taletid, så kan du faktisk få 6 måneders abonnement helt gratis netop nu. 

(mere…)
Her kan du spare penge på Netflix

En ny kombination af streaming og mobilabonnement kan give en kontant besparelse på Netflix.

(mere…)
Sidste dag: Virkelig meget data til rigtig lav pris

Netop nu kan du få dobbelt data. Prisen er halveret de første tre måneder.

(mere…)
Amerikanere bruger langt mere på mobildata end resten af verden

Der sættes nærmest årligt nye rekorder for brugen af mobildata og i år er ingen undtagelse. 

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
9 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram