Mobilkunde betalte 4.400 kroner for abonnement, og klagede
En uopmærksom mobilkunde opdagede ikke der blev trukket penge for to mobilabonnementer på hendes konto. Forbrugeren klagede til Teleankenævnet.
En forbruger må betale omkring 4.400 kroner fordi hun ikke var opmærksom på, at der løbende blev trukket penge på hendes konto for to mobilabonnementer.
Hun har nu tabt sagen i Teleankenævnet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøger netop nu, hvordan forbrugernes opmærksomhed på betaling af løbende abonnementer bliver bedre.
Trods EU-roaming regler må teleselskaber alligevel hæve prisen
Forbrugeren, som netop har tabt sagen, havde sammenlagt betalt for 70 fakturaperioder, men var ikke opmærksom på, at hun havde indgået en aftale om to mobilabonnementer.
-”De fleste forbrugere abonnerer i dag på flere ting, og det kan være rigtigt svært at holde styr på alle abonnementerne, fordi pengene ofte bliver trukket automatisk. For at undgå ubehagelige overraskelser er det derfor en god idé, hvis du løbende holder øje med din betalingsoversigt, og hvilke beløb der bliver trukket fra din konto,” siger forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Flemming Steen Nielsen.
Kunden var passiv
I en sådan sag, så er det som udgangspunkt virksomheden, der skal bevise, at de har indgået en aftale med forbrugeren og ikke omvendt.
I den pågældende sag kunne teleselskabet fremvise to ordrebekræftelser, som var sendt til forbrugeren og med forbrugerens navn på som aftalepart. Derfor kunne teleselskabet efter Teleankenævnets vurdering sandsynliggøre, at aftalen om de to abonnementer var indgået.
Det blev også vurderet af Teleankenævnet, at forbrugeren havde betalt abonnementsafgiften i næsten seks år og derfor udvist en stor grad af passivitet. Derfor var hun bundet af aftalen – også selvom den var indgået utilsigtet.
Sådan undgår du mobil-turistfælderne i sommerferien
Vær opmærksom og reager med det samme
Der er kommet markant flere abonnementsordninger de senere år og flere tegner dem via nettet. Har du tegnet et abonnement ved en fejl, så handler det om at reagere så hurtigt som muligt.
-”Opdager du, at du betaler til et abonnement, som du umiddelbart ikke kender til, så kontakt straks virksomheden og få stoppet betalingerne. Dine muligheder for at få pengene tilbage afhænger blandt andet af, hvor hurtigt du har reageret, og om du har været klar over, at du indgik abonnementet,” siger Flemming Steen Nielsen.
Du kan læse hele afgørelsen fra Teleankenævnet her.
Mere til historien
Det er rigtig godt, at være opmærksom på hvor meget du betaler og for hvad. Det er også blevet nemt, at ende i en abonnementsfælde når det kommer til App Store.