Mobilkunde betalte 4.400 kroner for abonnement, og klagede

En uopmærksom mobilkunde opdagede ikke der blev trukket penge for to mobilabonnementer på hendes konto. Forbrugeren klagede til Teleankenævnet.

retssag lov
(Foto: Okan Caliskan)

En forbruger må betale omkring 4.400 kroner fordi hun ikke var opmærksom på, at der løbende blev trukket penge på hendes konto for to mobilabonnementer.

Hun har nu tabt sagen i Teleankenævnet.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøger netop nu, hvordan forbrugernes opmærksomhed på betaling af løbende abonnementer bliver bedre.

Trods EU-roaming regler må teleselskaber alligevel hæve prisen

Forbrugeren, som netop har tabt sagen, havde sammenlagt betalt for 70 fakturaperioder, men var ikke opmærksom på, at hun havde indgået en aftale om to mobilabonnementer.

-”De fleste forbrugere abonnerer i dag på flere ting, og det kan være rigtigt svært at holde styr på alle abonnementerne, fordi pengene ofte bliver trukket automatisk. For at undgå ubehagelige overraskelser er det derfor en god idé, hvis du løbende holder øje med din betalingsoversigt, og hvilke beløb der bliver trukket fra din konto,” siger forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Flemming Steen Nielsen.

Kunden var passiv

I en sådan sag, så er det som udgangspunkt virksomheden, der skal bevise, at de har indgået en aftale med forbrugeren og ikke omvendt.

I den pågældende sag kunne teleselskabet fremvise to ordrebekræftelser, som var sendt til forbrugeren og med forbrugerens navn på som aftalepart. Derfor kunne teleselskabet efter Teleankenævnets vurdering sandsynliggøre, at aftalen om de to abonnementer var indgået.

Det blev også vurderet af Teleankenævnet, at forbrugeren havde betalt abonnementsafgiften i næsten seks år og derfor udvist en stor grad af passivitet. Derfor var hun bundet af aftalen – også selvom den var indgået utilsigtet.

Sådan undgår du mobil-turistfælderne i sommerferien

Vær opmærksom og reager med det samme

Der er kommet markant flere abonnementsordninger de senere år og flere tegner dem via nettet. Har du tegnet et abonnement ved en fejl, så handler det om at reagere så hurtigt som muligt.

-”Opdager du, at du betaler til et abonnement, som du umiddelbart ikke kender til, så kontakt straks virksomheden og få stoppet betalingerne. Dine muligheder for at få pengene tilbage afhænger blandt andet af, hvor hurtigt du har reageret, og om du har været klar over, at du indgik abonnementet,” siger Flemming Steen Nielsen.

Du kan læse hele afgørelsen fra Teleankenævnet her.

Mere til historien

Det er rigtig godt, at være opmærksom på hvor meget du betaler og for hvad. Det er også blevet nemt, at ende i en abonnementsfælde når det kommer til App Store.

Vilde Black Weeks tilbud på mobilabonnementer

PRISER: Tjek her et udvalg af tilbud på mobilabonnementer i forbindelse med Black Friday.

(mere…)
Oister ”Black Weeks”: Se denne uges tilbud

Black Friday varer hele måneden hos Oister. Se denne uges specielle tilbud. 

(mere…)
Oister ”Black Weeks”- tjek de aktuelle tilbud netop nu

Oister har i forbindelse med den kommende Black Friday vendt priserne på hovedet og klar med gode tilbud.

(mere…)
Eesy åbner 5G-internet med skarpt tilbud

Indtil nu har Eesy kun haft mobilabonnementer, men nu kan du også få 5G-internet til hjemmet. Tjek introprisen her.

(mere…)
Oister vs. Eesy – hvem er billigst og bedst?

PRISTJEK: 100 GB data eller fri data. Vi har sat Oister og Eesy op mod hinanden i et pristjek

(mere…)
Skal du ud at rejse? Her er det billigste abonnement

Efterårsferien står for døren, hvilket for nogen betyder ferie. Det kan være klogt at skifte mobilabonnement inden afrejse. 

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
9 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram