Advarsel: Apps narrer dig ind i dyre abonnementsfælder

Gratis apps, der ser lækre ud, bruger ufine metoder til at narre brugerne ind i dyre løbende abonnementer. Er du blevet snydt?

En lang række apps i App Store på Apples enheder fusker og snyder sig til, at få dig som bruger til at tegne dyre løbende abonnementer. Det skriver Tech-test.dk med kilde i blandt andet Techcrunch.

Et af mange eksempler er Scanner App. Efter en gratis prøveperiode på tre dage konverteres brugerne automatisk til et abonnement, der koster 396 kroner om året.

QR Code Reader, en af de mange QR-code apps med det samme navn, benytter den samme fremgangsmåde. De hiver således over 1.000 kroner op af lommen på de sagesløse brugere. Vel at mærke om året!

Dette er blot to eksempler på utrolig dårlig moral fra app-udviklerne.

Hvorfor gør de det? Fordi det virker!

QR Code Reader ligger nummer 220 på listen over de apps, som har den højeste omsætning. I dette tilfælde 5,3 millioner dollars om året.

Der er altså mange penge i, at narre brugerne ind i abonnementsfælder.

Smarte reklamer for gratisapps snyder dig også

På sociale medier som Instagram og Facebook ses en stor mængde reklamer for super smarte apps, der let kan løse svære problemer. F.eks. en app hvor du kan tage et billede og ændre baggrunden til blå himmel eller tordenvejr.

Det ser rigtigt fedt ud, men problemet er, at alt det smarte koster penge. Sådanne apps udgiver sig for at være gratis, når du ser reklamerne for dem.

Så pas på. Se dig RIGTIGT godt for inden du selv ender i en betalingsfælde.

Et generelt godt råd er at læse brugeranmeldelserne inden du downloader. Her vil mange ofte reagere, hvis de føler sig snydt. Læs desuden appbeskrivelsen grundigt.

Apple vil have brugerne til at abonnere på apps

Mere til historien

Det mest utrolige er, at mange af de apps som omsætter for flest penge er f.eks. vejr- og QR-code apps. Disse løser ”problemer” som brugerens iPhones i forvejen kan løse, uden en ekstra app er nødvendig.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.