Mobilpriserne er på vej op efter lang prisskrig
En årti lang prisskrig er ved at slutte. Dette vil give dyrere abonnementer til forbrugerne.
Nøgletal fra 2018, viser at teleselskaberne TDC, Telenor og Telia, har tjent flere penge per mobilkunde, end hvad de tidligere har gjort. Det skriver Finans.
Dette er ikke helt tilfældigt, men nærmere et tegn på at de små konkurrerende virksomheder ikke længere er der til at udfordre “de store”.
Så mange mobilkunder har Telenor tabt uden at tabe penge
– “Det er bekymrende, at priskonkurrencen ikke er så hård som for få år siden. Det er forbrugerne, der betaler prisen, mens selskaberne bare hæver deres indtjening”.
Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, udtalelse fra Finans.dk
Martin Salamon påpeger overfor Finans at abonnementerne er hævet med små ryk med 10-20 kroner ekstra om måneden. Dette er ikke en tendens, der umiddelbart vil stoppe lige nu.
Det er især TDC som har en stor bid af lagkagen. Fullrate, YouSee og Telmore, som hører under TDC, har hævede priserne på abonnementerne. Dette er sket de seneste to år.
– “Vi fokuserer mere på produktet end billige priskampagner. Efterhånden som brugen af mobildata stiger, skal vi udbygge mobilnettet, og det kræver penge. Derfor skal priserne også kunne bære behovet for flere investeringer”.
Jacob Mortensen, direktør hos Yousee, udtalelse fra Finans.dk
Problemet for denne udvikling bunder i, at der ikke længere er små virksomheder, som kan udfordre. Tidligere så vi Plenti, der tilbød fri data, fri tale og fri SMS/MMS. Det var et tilbud, som var svært at sige nej til. Det skabte en konkurrence, hvor Oister bød sig ind.
Nu kan 3’s kunder bruge TDC’s mobilnet
Plenti blev senere solgt til Telmore, og abonnementet er ikke længere at finde. Det skaber for lidt konkurrence på markedet.
Krigen på priserne ser ud til at være gået i stå. I stedet er det nu indholdet og mængden af indhold som der konkurreres på, fortæller Sine Smith-Jensen, direktør for Commercial Management i Telia til Finans.dk.
Teleselskabet 3 er gået i en modsat retning, og har i 2018 hentet færre penge hjem per kunde. Det skulle skyldes at kunderne hos 3, foretrækker de billige abonnementer.
Mere til historien
For nyligt kunne vi skrive om at eSIM nu er klar til iPad. Dette kan være en vigtig ting for nogle abonnementskøbere. Det er i øjeblikket kun teleselskabet 3, der tilbyder dette.