Teleselskaber øger indtjeningen per kunde
De danske teleselskaber har formået af vende tendensen. Det betyder, at de nu tjener flere penge per kunde end tidligere.
Krig er hårdt og tærende – også når det foregår på mobilmarkedet. Men nu peger nye tal på, at teleselskaberne går lysere tider i møde. Det skriver Finans, der henviser til, at telesekaberne er blevet bedre til at tjene penge på den enkelte kunde.
– Telia og Telenor udvider med 4G på 900 MHz
De nye tal kommer efter en årerække med hård krig på markedet for mobilabonnenter, som blandt har presset den indtjening som selskaberne i snit har hivet hjem fra hver kunde; den såkaldte ARPU-værdi. MereMobil.dk har tidligere beskrevet, hvordan Telia har øget sin omsætning per kunde per måned.
– “Priskrigen er stadig til stede, men den er nok aftaget en smule. Nu er der mere fokus på at møde de nye behov, kunderne har. Det kan være mere data eller nye tjenester oven på abonnementerne. Hvis man kan levere det, er kunderne også villige til at betale lidt mere,” fortæller Telias danske topchef, Morten Bentzen, til Finans.
Ifølge Finans har alle store teleselskaber øget deres omsætning per kunde per måned i løbet af sidste år. Telenor er således gået fra 114 kroner per måned per kunde i første kvartal 2017 til 116 for samme kvartal i år. Hos Telia har man ligeledes oplevet en stigning. Her er ARPU gået fra 127 til 136 i løbet af ét år.
– Apple går frem på iPad og iPhone – Mac-salget er stagneret
De voksende omsætninger per kunde har fundet sted selvom flere af teleselskaberne har mistet kunder. Senest måtte Telenor fortælle, at 30.000 mobilkunder havde opsagt deres abonnement i løbet af årets første tre måneder.
Mere til historien
Telia har markedets højeste ARPU med 136. Bundplaceringen går til Telenor med en ARPU på 136.