Google fjerner næste år de mest irriterende reklamer
Google vil til at rydde op i de værste typer af reklamer. Sammen med Facebook og større medier, vil de give brugerne en bedre oplevelse på nettet fra starten af 2018.
Google har netop bekræftet sine planer for at begynde blokering af reklamer på nettet. Formålet er ikke at blokere alle typer af reklamer. En stor del af det indhold, som findes på nettet, finansieres af reklamer – dette gør sig også gældende for MereMobil.dk.
Det skaber et økonomisk grundlag for at vi i det hele taget kan levere indhold og at det kan forblive gratis.
På Googles egen blog skriver de, at de fleste indholdsskabere ønsker, at netreklamer skal være relevante og brugbare for brugeren. Dette er dog langt fra tilfældet altid. Alt for ofte oplever brugeren irriterende reklamer på nettet, som f.eks. den type, der helt uventet afspiller musik, eller tvinger dig til at vente ti sekunder inde, du kan se hjemmesidens indhold.
– Oprydning: Google vil fjerne irriterende reklamer
Dette har, ifølge Google, betydet, at flere brugere er begyndt at blokere alle reklamer ved hjælp af ad-blockere. Dette rammer i sidste ende alle os, der leverer indhold på nettet.
Reklamerne skal leve op til en ny standard
Tek.no skriver, at Googles Chrome browser vil begynde at blokere netreklamer, som ikke opfylder de kriterier som er defineret af Coalition for Better Ads. Denne sammeslutning består af Google, Facebook og en række større mediehuse.
Koalitionen har identificeret de mest irriterende og plagsomme reklametyper, som omfatter blandt andet pop-up reklamer, automatisk videoafspilning med lyd samt reklamer med nedtælling eller som ikke forsvinder, når du scroller.
Fra og med starten af den 15. februar 2018 vil Chrome ikke længere vise reklamer, som ikke lever op til koalitionens Better Ads standard.
Mere til historien
Hvad tænker du? Hvordan balancere mediernes mulighed for at tjene penge på reklamer?