Facebook går til kamp mod spam
Facebook har tilpasset deres algoritme, så du fremover kommer til at se mindre click-bait eller upassende indlæg i dit nyhedsfeed.
Vi kender det allesammen. Du ser et indlæg på Facebook med en sjov tekst eller billede, som pirrer din nysgerrighed nok til at klikke på linket. Desværre ender du på en hjemmeside, som ikke har meget indhold andet end reklamer.
Facebook går nu til kamp mod disse hjemmesider proppet med reklamer og med ringe indhold.
Færre dårlige oplevelser i dit nyhedsfeed
Facebook skriver i en pressemeddelse: “Vi hører fra vores brugere, at de bliver skuffede, når de klikker på et link, som fører til en hjemmeside uden ret meget relevant indhold. Og som er fyldt med forstyrrende, chokerende eller ondsindede annoncer.”
Denne opdatering til Facebook skal sørge for, at færre af disse indlæg dukker op i dit nyhedsfeed fremover. Facebook håber, at dette kan fjerne det økonomiske grundlag for disse spam-indlæg, og dermed reducere mængden af spammere.
– Se hvilke apps der snager i din Facebook og Google profil
Gennemgang af flere hundrede tusinde hjemmesider
For at afgøre hvilke indlæg, som kunne kategoriseres som spam, har Facebook kigget på flere hundrede tusinde links. En kunstig intelligens vil fremover tjekke om links til hjemmesider, som deles på Facebook, har de samme kendetegn som spamindlæg.
Hvis Facebook afgør, at et indlæg fører til en hjemmeside med dårligt indhold, så vil det rangere lavere i folks nyhedsfeed. Samtidigt vil det heller ikke være muligt for det indhold at blive brugt som en reklame på Facebook. Disse tiltag skal gøre, at der kommer mere kvalitetsindhold og færre vildledende indlæg.
– Facebook går til angreb på flow-tv
Godt for brugerne
Facebook har i forvejen stramme regler for, hvad man kan og ikke kan reklamere for på Facebook. Med den seneste opdatering strammer de reglerne for, hvilke links indlæg kan indeholde. Det er godt for brugeren, fordi vi forhåbentlig kommer til at få flere relevante indlæg.
Det er helt afgørende, at vi som brugere kan have tillid til det indhold, som udgives eller deles på Facebook. Det er både irriterende og frustrerende, når indhold enten er vildledende eller blot skal lokke dig ind på en hjemmeside fyldt med reklamer og irriterende pop-up vinduer. Disse reklamer kan ofte være pornografiske billeder for datingsider eller forstyrrende billeder for tvivlsomme behandlinger mod alverdens dårligdomme.
– Facebook Instant Games nu klar – endda med Snake
Godt for os
Det er også godt for hjemmesider, som producerer relevant indhold. Ifølge Facebook vil de muligvis se en stigning i trafik, efterhånden som opdateringen udrulles.
Hjemmesider og blogs er afhængige af, at brugerne stoler på, at delt indhold er relevant og ikke endnu et forsøg på at lokke dem i en “reklame-fælde.”
Derfor er de kommende ændringer også godt for nyhedssider, da vi er afhængige af, at brugerne har tillid til os.
Mere til historien
Facebook udruller den nye algoritme over de næste par måneder.