Misforståelse om Huaweis opdaterings-garanti

Ny software i 24 måneder efter købet, lød det i sommer. Desværre misforstå flere medier udtalelsen.

Honor 8

Honor 8

I slutningen af august skrev en række tech-medier en ret god nyhed om Huawei, der angiveligt lovede 24 måneders opdateringsgaranti på deres produkter. Nyheden kom i forbindelse med lanceringen af Honor 8.

Honor er et subbrand i Huawei koncernen.

Konkret blev der lovet opdateringer, mindst én gang i kvartalet, i produktets første 12 måneder på markedet. I op til 24 måneder efter lanceringen ville kunderne kunne forvente opdateringer til telefonen.

MereMobil.dk har løbende forespurgt Huawei om en bekræftelse af udlægningen i medierne. Desværre uden held. Der er ikke nogle kommentarer, at give i sagen.

– “Det er selvfølgelig afgørende for os at tilbyde vores kunder en god brugeroplevelse, og derfor er service og support er en stadigt større prioritet. Det illustreres for eksempel ved, at Honor, der er et subbrand til Huawei, med lanceringen af den nye smartphone Honor 8, har kunnet love, at Honor 8 en gang i kvartalet i de første 12 måneder vil komme med en opdatering. Også på de produktserier, der lanceres under Huaweis brand arbejder vi på at blive endnu bedre, hvilket vores udvidede skærmgaranti på topmodellen P9, der blev lanceret i sommer, er et udtryk for, men det er endnu for tidligt at sige noget specifikt om planerne vedr. opdateringer,” siger Thor Gøtz, direktør for Huaweis Consumer Business i Danmark, til MereMobil.dk.

TEST: Honor 8 er årets smartphone-overraskelse

To forskellige afdelinger

Udtalelsen om opdateringerne handler ikke om ”Huawei” men om ”Honor”. Der er tale om to forskellige varemærker og to forskellige spor i koncernen. I internationalt perspektiv kan Honor-teamet kommunikere noget, specifikt om Honor-produkterne, hvilket er tilfældet her.

De officielle statements om opdateringerne handler specifikt om Honor, og ikke Huawei i almindelighed. Præcis dette har mange tech-medier fået galt i halsen.

Forvirringen opstår naturligvis fordi det er Huawei der står bag Honor.

 – Huawei lancerer Honor som selvstændigt brand

Hvad blev der sagt om opdateringer?

Her kan du se de officielle citater, der kom fra Honor-teamet tilbage i august 2016.

Om opdatering af Honor 8 til Android 7.0 Nougat

– ” Honor is committed to delivering Android updates in a timely manner. Honor 8 will be upgraded to Android N but timing has not been determined”.

– ”We are excited about the potential of the pending Android 7.0 update, and look forward to sharing more information once Google clarifies timing for general availability”.

Generelt om opdatering af Honor-produkter

– ”Honor is committed to providing the best possible experience for our customers. From this year we are making a commitment to provide customers with access to new features (at least once every three months during the first 12 months) for up to 24 months following each product launch.”

– ”We will keep providing access to security and software updates to fix bugs and enhance user experience in a timely manner. Beyond this period we will continue to provide updates in response to any threats to user safety and security. 

– ”Our goal is to ensure customers have the best and safest possible experience on their Honor device.” 

WEB-TV: Første kig på Huawei P9 i blå

Mere til historien

Huawei er blevet langt bedre til at opdatere deres produkter. Hvor man tidligere ikke skulle forvente opdateringer, ser vi nu løbende pakker til de højest profilerede produkter.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.