Swipp erkender MobilePay er overlegen

0

Swipp erkender i en pressemeddelelse, at det bliver umuligt at slå MobilePay, når det kommer til overførsler mellem private. Derfor satses nu på erhvervslivet.

Swipp betalings applikation (Foto: Swipp)
Swipp betalings applikation (Foto: Swipp)

Danske Bank er uden sammenligning Danmarks mest foretrukne mobilbetalingsløsning netop nu og den løsning, som flest vælger når de skal overføre penge til andre. Med 3 millioner MobilePay-brugere har konkurrenten Swipp nu også erkendt nederlaget.

Swipp blev lanceret i 2013 og består af 71 pengeinstitutter, som er gået sammen om løsningen og ved lanceringen havde de en ambition om, at blive den foretrukne mobilbetalingsløsning i Danmark. Faktisk et samarbejde, som Danske Bank oprindeligt også var en del af, men de valgte dog at trække sig og satse på deres egen løsning, der altså var MobilePay.

 – Swipp hæver beløbsgrænsen til 50.000 kroner

Og Danske Bank fik altså spændt ben for – godt og grundigt – at Swipp kunne blive den foretrukne mobilbetalingsløsning i Danmark. Swipp har i dag omkring 900.000 brugere, så der er langt op til MobilePay.

Derfor er Swipp nu også klar til at satse på erhvervskunderne. Det skriver Berlingske Business.dk.

– ”Vi anerkender fuldt ud, at Danske Bank har haft stor succes med betaling mellem private med mange brugere til følge. Derfor vælger vi at fokusere benhårdt på butikkerne. Danske Bank hjælper i virkeligheden også os ved, at de er med til at træne alle os forbrugere til at bruge mobilen til at betale med,” siger Martin F. Andersen, administrerende direktør i Swipp, til Berlingske Business.

Du kan betale med Swipp i 22.000 butikker på landsplan og det seneste halve år er mere end 8.000 nye erhvervsaftaler faldet på plads med blandt andet Bauhaus, Restaurant Flammen, Meny og Lidl.

 – Swipp tester ny type mobilbetaling i Lidl

Men selvom Swipp vækster på erhvervsmarkedet, så er MobilePay også pt. foran der, hvor de netop nu er tilgængelige i 27.000 butikker rundt i Danmark.

Swipp satser på butikkerne og et stort kendskab

Du kan læse mere i Berlingske Business, hvor de har haft Martin F. Andersen med ude at handle og møde en ved kasselinien, som ikke ved, at der kan betales med Swipp i Lidl-butikken.

– ”Det er alfa og omega, at vi bliver butikkernes foretrukne betalingsløsning. Ellers har vi ingen eksistensberettigelse. Derfor skal alle 71 banker i Swipp-samarbejdet nu offensivt ud og fortælle, at Swipp er langt billigere at tage imod for butikkerne. Butikkerne bør have en klar interesse i at opfordre deres kunder til at bruge Swipp og i første omgang have Swipp i deres butikker,” siger Martin F. Andersen.

 – Coop vender MobilePay og Swipp ryggen

Kendskabet til Swipp er ikke så stort, som det måske burde være. Og faktisk viser det sig også, at der fortsat er 5 ud af 100 Lidl-butikker, der endnu ikke har integreret Swipp i kassesystemet.

Web-TV: Se Coop nye betalingseksperiment

Mere til historien

Foruden MobilePay og Swipp, som er de største spillere på det danske marked, så findes der også mobilbetalingsløsninger fra Coop, Mobildankortet, MasterCard og Visa.