Hvem betaler når smartphonen forsvinder i posten?

GUIDE: Smartphonen forsvinder i posten. Hvem skal betale en ny? Sælgeren sender ikke en vare du har betalt. Hvad gør du?

Sælgeren har ansvaret for pakken indtil den er afleveret til dig (Foto: Fotograf Kalle von Hausswolff / Postnord)

Sælgeren har ansvaret for pakken indtil den er afleveret til dig (Foto: Fotograf Kalle von Hausswolff / Postnord)

Det seneste år har otte ud af 10 danskere handlet på nettet. Gennemsnittet for EU er kun hver anden, viser opgørelsen ”IT-anvendelse i befolkningen 2015”, der udgives af Danmarks Statistik.

En populær varegruppe er elektronik, herunder smartphones, og pakkefirmaerne har travlt med, at levere gadgets ud til elektronikhungrende danskere.

Nogle gange forsvinder pakken på vejen til dig som kunde, og hvad gør du så? Hvem har ansvaret når den bestilte, og betalte vare, ikke kommer frem til modtageren?

Svaret er enkelt: Sælgeren bærer ansvaret for pakken, og dermed varen, indtil den er afleveret til dig. Sælgeren skal derfor enten fremsende en ny vare til dig, eller betale pengene tilbage.

Den bortkomne telefon, eller anden vare du har købt, bliver en sag mellem postvæsenet (eller pakkefirmaet) og sælgeren af varen. Det oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Guide: Min telefon har en fugt- eller væskeskade. Hvad gør du?

Hvis pakken ikke bliver leveret?

Nu er det jo ikke altid pakken forsvinder i hænderne på pakkefirmaerne. Det sker også, at en webshop slet ikke afsender den betalte vare.

Er der ikke aftalt en konkret leveringsdato har sælgeren 30 dage til at levere varen i. Overholdes tidsfristen ikke skal du sende et rykkerbrev, hvori du angiver en rimelig frist for reaktion fra sælgeren.

Kommer varen stadig ikke frem til din adresse, kan du meddele sælgeren, at du ikke længere ønsker at modtage den, og bede om refundering af pengene hurtigst muligt.

Hvis sælgeren, mod forventning, ikke tilbagebetaler pengene skal du kontakte din bank, for at gøre indsigelse, oplyser Forbrug.dk.

TIP: Du har ret til en ny mobil ved ombytning

Mere til historien

Inden du køber varer online kan du med fordel tjekke hvad andre synes om butikken via tjenesten Trustpilot, men vær kritisk. Der er mange brokhoveder derude. Desværre er ikke alle gode nok til at dele de god oplevelser.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.