Hvem betaler når din pakke med smartphonen er væk i posten?

1

GUIDE: Din nye smartphone er blevet væk i posten. Hvad gør du, når din pakke er væk inden den når frem? Hvem har ansvaret, når pakken forsvinder?

Min pakke er væk. Hvem betaler?
Sælgeren har ansvaret for pakken indtil den er afleveret til dig. Hvis din pakke er væk, er det sælgerens problem (Foto: Fotograf Kalle von Hausswolff / Postnord)

En af de mest populære kategorier inden for e-handel, næst efter rejser og hoteller, er elektronik, viser tal fra Nets, i en rapport om dansk e-handel i 2019. Det betyder også, at pakkeposten har travlt med at levere smartphones, computere, tablets, TV-skærme og alt i smågadgets til forbrugerne rundt i Danmark.

Desværre kommer ikke alle pakker frem til modtageren. Det sker at din pakke er væk.

  • Hvad sker der, når din pakke er væk i posten og aldrig kommer frem til din adresse? Hvem har ansvaret for den forsvunde pakke?

SVAR: Sælgeren bærer ansvaret for pakken, og dermed varen, indtil den er afleveret til dig. Sælgeren skal derfor enten fremsende en ny vare til dig, eller betale pengene tilbage. Pakken anses som “leveret”, når du får den udleveret. Det er først, når pakken er udleveret, at du står med ansvaret og risikoen. Dette gælder uanset om pakken leveres med en fragtmand, postvæsenet eller sælgeren selv kører ud med varen til dig. Det oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Den bortkomne telefon, eller anden vare du har købt, bliver en sag mellem postvæsenet (eller pakkefirmaet) og sælgeren af varen. Det er ikke noget du skal tage dig af. Det er med andre ord ikke dit problem, når en pakke er væk.

GUIDE: Din telefon har en fugt- eller væskeskade. Hvad gør du?

Husk også: Sælgeren må først trække pengene på din konto, når varen er afsendt. Bliver pakken væk, skal du naturligvis have dine penge tilbage.

FLERE GUIDES: Læs flere spændende tips her

Hvis pakken ikke bliver afsendt?

Nu er det jo ikke altid pakken forsvinder i hænderne på pakkefirmaerne. Det sker også, at en webshop slet ikke afsender den betalte vare.

Er der ikke aftalt en konkret leveringsdato har sælgeren 30 dage til at levere varen i. Overholdes tidsfristen ikke skal du sende et rykkerbrev, hvori du angiver en rimelig frist for reaktion fra sælgeren.

Kommer varen stadig ikke frem til din adresse, kan du meddele sælgeren, at du ikke længere ønsker at modtage den, og bede om refundering af pengene hurtigst muligt.

Hvis sælgeren, mod forventning, ikke tilbagebetaler pengene skal du kontakte din bank, for at gøre indsigelse.

BLIV OPDATERET: Synes du dette var spændende læsning? Modtag de seneste nyheder gratis i indbakken hver onsdag og lørdag. Tilmeld dig nu! Afmeld når du har lyst.

Mere til historien

Inden du køber varer online, kan du med fordel tjekke hvad andre synes om butikken via tjenesten Trustpilot, men vær kritisk. Der er mange brokhoveder derude. Desværre er ikke alle gode nok til at dele de gode oplevelser.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer