Er toget forsinket? Få pengene retur med ny app

APP TIP: Oplever du, at dit tog er mere end 30 minutter forsinket, så har du ret til enten en ny billet eller at få pengene refunderet. Ny app gør denne proces nemmere.

DSB Rejsegaranti (Foto: DSB)

DSB Rejsegaranti (Foto: DSB)

Det kan være både møghamrende irriterende og frustrerende, at stå og vente på et tog der er forsinket af den ene eller anden årsag.

Men er dit tog mere end 30 minutter forsinket, så kan du ansøge om at få refusion for din billet – hvilket enten er returneret værdien af billetten eller få en helt ny billet på DSB’s regning. Denne ordning hedder DSB Basis Rejsetidsgaranti og sikrer du kan få økonomisk kompensation for ventetiden. Du kan søge om refusion her.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Det er der som sådan ikke noget nyt i, sådan har det været siden 2006, for kunder hos DSB og Arriva.

Ansøgningsprocessen kan dog gøres enklere og det skal en ny applikation hjælpe med – den hedder kort og godt DSB Rejsegaranti. Applikationen gør det muligt for dig, at udfylde ansøgningen mens du er på farten, og mens du endnu kan huske hvornår forsinkelserne faktisk opstod – og hvor lange de var.

Bag den nye app er en iværksætter fra Århus, som hedder Kenneth Larsen. Han kom på idéen efter selv at skulle søge refusion.

– ”Jeg sad selv i et forsinket tog og kunne ikke finde ud af, hvordan jeg søgte om rejserefusion på DSB’s hjemmeside. Jeg gik derfor glip af 244 kroner. Jeg valgte at udvikle en app, som skulle være nem at bruge. Og det er faktisk lige ud af landevejen at bruge den,” lyder det fra Kenneth Larsen, der er direktør i Aarhus-firmaet E-Opinion.

Alt du skal gøre er, at udfylde rejseinformation, personlige oplysninger, samt om man ønsker pengene retur på ens NemKonto eller en ny billet til samme rejse – og derefter sende ansøgningen til DSB.

Du kan downloade applikationen gratis i Apples App Store.

Mere til historien

Pendlere skal tilmelde sig ordningen ”DSB Pendler Rejsegaranti” og får derefter automatisk udbetalt rejserefusion ved forsinkelser.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.