Derfor gik MobilePay ned i weekenden
Danske Bank har fundet årsagen til, at blandt andet MobilePay gik ned i weekenden.
I omkring ni timer søndag den 9. august var MobilePay samt netbank og mobilbank hos Danske Bank ude af drift. Det betød, at brugerne af tjenesterne fra landets største bank ikke kunne logge ind og tjekke konti eller overføre og modtage penge via MobilePay.
Søndag aften mellem klokken 20 og 21 kom der gang i hjulene igen, men uden Danske Banks teknikkere dengang vidste, hvad årsagen til nedbruddet var, men i løbet af mandagen stod årsagen mere klart for det tekniske personale.
– ”Problemerne opstod i forbindelse med en opdatering af systemerne. I den forbindelse er noget gået galt, hvilket gav en meget stor belastning på systemerne. Det gav kødannelser, og omkring middagstid kunne vi se, at antallet af gennemførte login faldt drastisk,” fortæller Kenni Leth, pressechef i Danske Bank til Computerworld.dk.
Kenni Leth fortæller videre, at opdateringen ”højst sandsynlig” har været gennem den normale procedure omkring tests, før sådanne kritiske opdateringer installeres.
Danske Bank har lige nu lidt over to millioner brugere på MobilePay, og de blev alle berørt af problemer – i hvert fald dem som forsøge at bruge tjenesten.
Kort fortalt gik banktjenesterne ned, fordi en systemopdatering ikke fungerede som den skulle.
– Eksperter: Swipp har svære odds mod MobilePay
Mere til historien
Hen over sommeren i år blev det også muligt, at betale med MobilePay i 87 McDonald’s butikker.