Kæmpe overblik: De største nyheder fra Google I/O 2015

Google I/O 2015 var fyldt med store og små nyheder – Android M, Android Wear, Google Photos og meget mere. Vi bringer her, det fulde overblik.

Google I/O afholdes én gang om året, og her følger millioner af mennesker med, når Google afslører nogle af deres seneste projekter, der er lige rundt om hjørnet.

Google IO 2015

Google IO 2015

Igen i år var Google klar med en lang række nyheder til deres kerneprodukter, men hvor der tidligere år har været langt flere nye produkter annonceret, ser det ud til, at 2015 bliver året hvor Google får finpudset og forbedret på deres eksisterende produkter frem for at skabe et væld af nye.

Der blev annonceret nyheder, og selvfølgelig fremviste Google en ny version af Android, men også her er der tale om forbedringer frem for nyheder.

Google Photos er et produkt, der tidligere har været bundet op med Google+, men som nu får sin helt egen ”platform”.

En helt anden, men yderst spændende annoncering, var Googles store fremskridt på deres indlærings-algoritmer, der bruges i adskillige produkter, heriblandt Google Now, hvor Google dagligt forsøger at hjælpe brugerne med de rette informationer, på det rette tidspunkt og sted.

Herunder vil vi forsøge at give dig det gyldne overblik over alle de store nyheder fra Google I/O 2015.

Android M – små skridt

Den største nyhed fra Googles Android-platform blev uden den store overraskelse Android M. Den nyeste version af Android, hvis fulde navn vi endnu ikke kender, fik offentlighedens lys af se under Google I/O 2015.

Google IO 2015 - Google enheder

Google IO 2015 – Google enheder, Android

Med Android M forsøger Google at tage små usynlige skridt med Android platformen. Visuelt bibeholdes det anmelderroste ”Material Design”, som Google introducerede i Android 5.0 Lollipop. Fokus er derimod rettet mod funktioner og fejlrettelser.

Googles Senior Vice President, Sundar Pichai, kunne annoncere, at man i Android M, har fået udbedret hundredevis af fejl og tilføjet et væld af funktioner og tilpasninger til systemet.

App-rettigheder

Den største nyhed i Android M bliver uden tvivl app-rettigheder. Med Android M bliver man, under installation af applikationer, ikke længere oplyst om de rettigheder som applikationen kræver, for at kunne anvendes.

Google har vendt det hele på hovedet, så man i stedet bliver spurgt om en applikations adgang til en system-funktion, når den første gang skal bruges – eksempelvis GPS’en. Når Here Maps fra Nokia første gang åbnes, vil et pop-up vindue spørge om tilladelse til anvendelse af telefonens GPS.

Dermed vender Google hele problematikken på hovedet, og giver valget til forbrugerne. Umiddelbart minder det lidt om Apples tilgang i iOS, hvor en applikation også spørger om den f.eks. må bruge kamera, mikrofon eller position.

Hurtigere opladning og længere batteritid

I Android M introducerer Google os for USB-C support, således Android indbygget i platformen understøtter alle de store nyheder fra USB-C; heriblandt hurtigopladning, overførsel af strøm fra én enheds batteri til en andens, et stik der ikke kan vende forkert, lynhurtig dataoverførsel og meget mere.

Android Doze Mode

Android Doze Mode

USB-C vil, ifølge Google, blive standard på Android platformen i meget nær fremtid. Det kan henvise til, at den næste Nexus enhed, vil blive udstyret med en USB-C port.

For at forbedre batteritiden på vores strømslugende enheder har Google også sat fokus på softwarens evne til at spare på strømmen, når enhederne ikke anvendes.

Med Android M introducerer Google “Doze Mode”. Doze Mode er en funktion i Android M, der overvåger hvornår telefonen anvendes. Når telefonen i en periode ikke har været aktivt anvendt af brugeren, sættes Android systemet i standby, dog uden at slukke for enheden helt eller afskære den fra at modtage notifikationer eller vigtige påmindelser.

Google har testet funktionen på en Nexus 9 tablet. Her var resultatet op til dobbelt så lang tid i standby end med Android Lollipop installeret på enheden.

Linkstyrring for bedre app-understøttelse

En funktion i Android og andre platforme der ofte kan irritere brugere, er når systemet spørger ”hvilken app skal åbne dit link”. Hvortil man ofte kan vælge imellem flere apps, og eventuelt bede systemet om at huske ens valg, indtil man aktivt fravælger det igen.

Men ofte er det links, hvis adresse tydeligt angiver hvad der er man ønsker at åbne, eksempelvis et YouTube-link fra MereMobil.dk, men hvor Android spørger ”skal det åbnes med Chrome eller YouTube”-applikationen. I fremtiden er det slut. Systemet finder selv ud af, hvis en understøttet applikation kan associeres med et link.

En anden smart funktion er hvis man i en applikation, trykker på et link, eksempelvis i Pinterest, hvor linket fører til en web-adresse af en Pinterest side. I stedet for at åbne Chrome-browseren kan udvikleren af Pinterest indbygge en API-kode, der gør at et Chrome-vindue åbnes inde i applikationen, således man som bruger får den samme unikke oplevelse, uanset om det er via applikationen eller en web-adresse man besøger en indholdsleverandøren.

Få kontrol med dine adgangskoder

Med en opdatering af Google Play Services på Android platformen introducer Google brugere af Android og Google Chrome os for en ny, smart og sikker måde, at håndtere og opbevare vores adgangskoder til applikationer og hjemmesider.

Android Smart Lock adgangskoder

Android Smart Lock adgangskoder

Første gang med besøger en hjemmeside, og logger ind som bruger, bliver man altid spurgt af browseren, om denne skal huske ens adgangskode, ofte efterfulgt af et ”ja tak”. Få minutter senere kan man have downloadet den selv samme hjemmesides applikation på sin smartphone. Endnu engang skal man indtaste sine log-ind oplysninger – men snart ikke mere.

Med Google Play Services 7.5 vil Google synkronisere adgangskoder på tværs af applikationer og hjemmesider, således man med ét tryk kan blive logget ind, uanset hvilken platform man loggede ind på første gang.

Google introducerer samtidig os alle for passwords.google.com, hvor man kan håndtere sine adgangskoder.

Android understøtter fingeraftryk

Med Android M, bliver fingeraftrykscanner nu implementeret som en grundsten i systemet, således producenter ikke selv skal indkøbe software eller udvikle på deres egne løsninger. Dette skal give et større grundlag for app-udviklere til, at implementere fingeraftryk, som en sikkerhedsfunktion i deres applikationer.

Fingeraftryksaflæsning kommer også til at indgå i en anden ”nyhed” eller relancering, som Google præsenterede under Google I/O 2015 – Android Pay.

Fra Google Wallet til Android Pay

Android Pay

Android Pay

Android Pay vil på den mobile platform afløse Google Wallet, der aldrig fik den helt store succes. Efter Apples indtog på mobilbetalingsmarkedet med Apple Pay ser det nu ud til, at Google ikke vil lade sin konkurrent løbe med kunderne alene.

Android Pay bliver en indbygget funktion i Android M, som bygger på betaling via NFC og in-app betalinger.

Det bliver med Android Pay ikke nødvendigt at åbne applikationer for at gennemføre et køb. Telefonen skal blot i nærheden af NFC-terminalen hvorefter et simpelt bekræftelsesvindue skal godkendes og købet er gennemført. En betalingskvittering vil herefter være at finde på den betalende enhed.

Fokus på digitale familier

Vi har tidligere på MereMobil.dk omtalt en ny funktion i Google Play butikken, der skal gøre det nemmere for forældre, at udvælge alderskorrekte applikationer til deres børn hvor indholdet hverken er skræmmende, eller uinteressant, men i stedet tilpasset netop det sted barnet er i sin udvikling her og nu.

Med Android M, introducerer Google platformen for ”Family Star”. Det er en ny sektion i Google Play, hvor forældre og børn kan udforske applikationer, der har været gennem en kvalitetssikring, så både børn og forældre kan være trygge.

Samtidig introducerer Google butikken for aldersklassificering via PEGI-systemet, som de fleste forældre allerede kender fra konsolspil-verdenen, hvor spil angives til, at være godkendt til en bestemt aldersgrænse.

Der bliver også øget fokus på sikkerheden omkring in-app køb og forældre kontrol, uden at Google kom nærmere ind på dette område.

Google Photos

Google Photos har tidligere været i tæt integration med Googles sociale tjeneste Google+, hvor Google Photos det seneste år er blevet en mere selvstændig funktion, hvilket nu har resulteret i en tjeneste for sig selv.

Google Photos

Google Photos

Google Photos lanceres som det perfekte online billedalbum, hvor Google gør brug af sine kompetencer med søge- og genkendelsesalgoritmer.

Google Photos kan ikke kun genkende elementer på billeder, den kan analysere og identificere genstande, personer og steder ud fra avancerede analyseberegninger, som herefter klassificerer og kategoriserer samtlige billeder og videoer der uploades til tjenesten.

Altsammen bliver ikke kun ubegrænset, men også gratis at anvende, i første omgang på Android, iOS og web. Billeder på op til 16 megapixels og video op til 1920 x 1080 pixels, vil være gratis opbevaret på ens Google Photos konto. Er billedet eller videoen større end disse mål, nedskaleres det til bedste mulige kvalitet inden for de overnævnte grænser.

Google Now on Tap

Google introducerede for år tilbage Google Now, en assistent der skulle konkurrere med Apples Siri og samtidig være forbrugerens daglige hjælper.

Med Google Now var målet for Google, at hjælpe og assistere forbrugeren med den rette information, på rette tidspunkt og sted. Siden hen er Google Now blevet udviklet med en række udvidede funktioner, og lærer over tid ens dagligdag at kende, således den kan præcisere sin assistance til hver enkel forbruger.

Nu udvides Google Now systemet med ”Now on Tap”. Now on Tap, er ikke en ny app, men en udvidelse af Google Now, hvor man uanset hvor på ens enhed man befinder sig, uanset hvilken app man har åben, altid kan spørge Google Now om hjælp.

Har man eksempelvis en korrespondance kørende med konen eller kæresten, om hvor aftenens måltid skal indtages, kan man bede Google Now om hjælp med bordreservationer, åbningstider eller et telefonnummer til den restaurant der omtales i korrespondancen.

Eller lytter man til et musiknummer, og ønsker at vide hvor gammel kunstneren er, kan man blot spørge ”OK Google – hvor gammel er han”, hvortil Google Now automatisk finder referencen mellem ens spørgsmål og den sang man hører, for at finde det korrekte svar.

Video: Se Google Now on Tap

Et neurologisk netværk

Både Google Now on Tap og Google Photos er delvist baseret på ét af Googles større og meget omfangsrige projekter. Google kalder det et ”Deep Neural Network”. Oversat til dansk – et digitalt neurologisk netværk, der er utrolig avanceret og hele tiden kan indfange og indlære.

I dag bygger det neurologiske net allerede på 30 lag, hvor systemet kan forstå og genkende objekter, former, skygger, farver og meget mere. Google kalder det for ét af verdens mest avancerede neurologiske systemer.

Systemet er grundstenen i Googles genkendelsessystem, der gør det muligt, at indeksere ens billeder, hjælpe med bordreservationen, eller fortælle hvornår det er tid til at tage til lufthavnen, for at nå ens flyafgang.

Systemet er så avanceret, at det allerede har nedskåret antallet af fejl fra forbrugerenes indtalinger til Google Now fra 23 procent fejlforståelser til blot otte procent på ét år. Altså er det nu under hvert tiende ord Google Now opfatter forkert.

Android Wear

Google kom også kort omkring en af deres nyere platforme, Android Wear. Her kunne selskabet berette om en fantastisk succes for platformen, der inden for sit første år, allerede har fået 4.000 tilgængelige applikationer.

Google IO Android Wear apps

Google IO Android Wear apps

Man kunne også berette om, at platformen på sit første år allerede har fået flere store opdateringer, der alle har bidraget til nye funktioner og features, hvilket vi tidligere har omtalt i denne artikel.

Derudover var nyhederne begrænsede. En gennemgang af nyhederne fra den seneste opdatering blev gennemgået på scenen, og der blev henkastet hentydninger om, at nye ure var på vej til platformen.

Det blev også kort fortalt, at Android Wear fremadrettet vil være fri for producenternes indblanding, hvilket betyder, at platformen fortsat vil modtage opdateringer, bredt fordelt ud på alle tilgængelige ure på markedet, så længe hardwaren understøtter de nye funktioner.

Offline apps skal hjælpe udviklingen

Under dette års Google I/O blev der også sat fokus på lande hvor udviklingen i disse år går stærkt, men hvor netværksudviklingen ikke er ligeså hurtig.

Derfor er Google begyndt at understøtte offline-funktioner i flere af deres applikationer, så disse udviklingslande, kan få glæde og gavn af den nye teknologi.

Blandt andet kunne Google fortælle, at de over de seneste måneder har understøttet offline funktion i deres YouTube applikationer i en række udviklingslande, således en video kan være tilgængelig lokalt på telefonen i op til 48 timer.

Også Google Chrome har fået en række offline-funktioner, som skal hjælpe forbrugerne med at forblive online og have en hurtig browseroplevelse upåagtet af internetforbindelsen.

Således eksperimenterer Google netop nu, men en funktion der analyserer internetforbindelsen, og tilpasser det hentede indhold til forbindelsen. Så er forbindelsen sløv, fravælger Google Chrome store billeder, og nøjes med essentielle logoer, menuer og overskrifter, således det vigtigste indhold, fortsat bliver præsenteret, men hurtigt.

Offline Google Maps

En sidste tjeneste, som Google præsenterede med Offline funktion, var Google Maps, der bruges af mere end én milliard brugere verden over.

Inden udgangen af 2015, vil Google udrulle en opdatering af Google Maps, der tilføjer nye funktioner, heriblandt Offline rutevejledning med stemmevejledning og offline søgning af interessepunkter, anmeldelser og åbningstider for den søgte destination, kort fortalt, alt det Google Maps kan nu, blot uden adgang til internettet.

Brillo: Internet of Things

Projekt Brillo er Googles svar på deres system til ”Internet of Things”. Internet of Things er et begreb, for kommunikation mellem interaktive enheder – vores mobiler, hård- og hvidevarer, kameraer, computere, TV, printere, microbølgeovn, carport, dørlåse, airconditionsystem, kort sagt alt elektronisk du betjener i din hverdag.

Projekt Brillo

Projekt Brillo

Med projekt Brillo forsøger Google at skabe en platform, hvor deres nuværende systemer, heriblandt Android, vil kunne kommunikere, give kommandoer og overvåge alt tilgængeligt der kommunikerer med internettet, heraf ”Internet of Things”.

Projekt Brillo, bygger på Androids grundelementer – altså en skrabet version af Android. Dette er for, at man kan anvende systemet på så mange enheder, så små og simple som muligt, helt ned til din LED-pære i soveværelset.

Der forventes, at udkomme et udvikler-preview i løbet af tredje kvartal i år, hvor der i fjerde kvartal vil komme yderligere nyheder til projektet, fortæller Google.

Baggrund: Hvad er Internet Of Things?

Cardboard, Chromecast og statistik

Virtual Reality, eller på dansk Virtuel Virkelighed, i daglig tale kaldet (VR), fik også en lille portion opmærksomhed under den to timer lange præsentation. Her kunne Google præsentere andengeneration VR CardBoard, der nu kan håndtere større telefoner.

Man kunne samtidig fortælle om et projekt, der har kørt ude i mere end 100 skoleklasser verden over, hvor elever som en del af undervisningsmaterialet, har kunne bruge CardBoard, til at visualisere og underbygge det underviseren fortæller om. Det nye projekt kalder Google for ”Expeditions” og det hjælper blandt andet undervisningen i skoler, men kan også bruges privat, til at udforske blandt andet Den Kinesiske mur.

Chromecast blev kort omtalt, men det var uden de store nyheder og uden en Chromecast 2 enhed, som flere medier havde berettet om var på vej.

Google lancerer en Cast Remote Display-funktion i beta, som gør det muligt for udviklere, at bringe grafikintenst indhold fra Android og iOS op på det store lærred (TV’et). Dermed bliver mobilen og tabletten et joystik, og spillet bliver streamet op på TV’et.

Chromecast statistik

Chromecast statistik (Foto: Engadget.com)

Google kunne også fortælle, at man har solgt mere end 17 millioner Chromecast enheder siden lanceringen i juli 2013. Sammenlagt er der blevet trykket på cast-knappen mere end 1,5 milliarder gange og den gennemsnitlige Chromecast bruger, anvender donglen 66 procent mere om dagen end ved lancering i 2013.

Google kunne selvfølgelig vanen tro, også slynge en hel del statistik ud til udviklerne og seerne der fulgte med bag skærmene derhjemme.

Siden lanceringen af den første Android smartphone i 2008 er der blevet udviklet mere end 4.000 unikke Android enheder, fra mere end 400 producenter, solgt via mere end 500 operatører. Der er udviklet mere end 1.500 Android Wear urskiver, og inden udgangen af 2015 vil mere end 35 bilmodeller verden over, være udstyret med Android Auto.

Via Google Play er der de seneste 12 måneder blevet gennemført 50 milliarder app-installationer. Igennem de seneste seks måneder har mere end 180 millioner brugere, anvendt Google Play Games.

Den næste milliard

Google har allerede mere end én milliard aktive brugere på deres Android platform, hver måned. Men inden udgangen af 2016, forventer Google, at der vil være kommet mere end 1,2 milliarder nye smartphone brugere, alene fra de seks hurtigst voksende markeder. Det vil sige Brasilien, Kina, Indien, Indonesien, Mexico og Rusland.

I 2015 er mere end 80 procent, af alle solgte smartphones i hele verden, udstyret med Android systemet. Dette momentum forventes at blive fastholdt igennem 2016, hvilket med den forventede nye brugerskare på mere end 1,2 milliarder, vil indbringe Google den næste milliard kunder i butikken.

Mere til historien

Android M Preview forventes at blive opdateret to gange inden den endelig lancering. Første gang allerede i slutningen af denne måned, næste gang i slutningen af juli, for til slut at blive offentliggjort i sin endelig version, i tredje kvartal.


Om Jacob Smidt

Jacob er mobilfreak med en forkærlighed til Android. Han har tidligere været en fast del af den daglige nyhedsdækning, men bruger nu sin fritid på at skrive om seneste nyt. Ud over bred viden om Android og Google, har han også en stor forståelse for IT og elsker at lege med nye gadgets.