Gratis Spotify kan snart være fortid
Begrænsninger og reklamer er ikke nok for Spotify i fremtiden. Den gratis udgave lukkes måske, så indtægterne kan blive større.
60 millioner brugere er ikke nok
Spotify er standarden inden for musikstreamingstjenester, men størrelsen gør det ikke alene, for ikke alle betaler for, at lytte til musikken. I januar 2015 havde Spotify 60 millioner brugere, men kun 15 millioner betalende.
Den populære musiktjeneste kan anvendes gratis, med visse begrænsninger. Uden betaling kan artister, albums og playlists afspilles i shuffle-tilstand afbrudt af reklamer. Trods begrænsningerne vælger mange denne model fremfor at trække kreditkortet op af lommen og betale.
– Test: Hovedtelefoner til musik i god kvalitet
Brugere af Spotify kan måske se frem til, at den gratis omgang synger på sidste vers. Universal Music Group, en af verdens allerstørste musikudgivere, der med fem procent er medejer af Spotify, vil have konverteret gratisterne til betalende kunder, så der kan komme flere penge i omløb, til dem som skaber musikken, skriver Financial Times.
I USA indtjente Spotify 295 millioner dollars på reklame-modellen, til pladeselskaberne og musikerne, mens de betalende brugere leverede 800 millioner dollars i samme periode.
Hvornår, eller om, Spotify ændrer betalingspolitik vides ikke på nuværende tidspunkt.
– Podcast: Sådan ændrede iTunes musikbranchen for altid
Mere til historien
Ifølge rygterne vil Apple komme med en musiktjeneste, baseret på streaming, som følge af deres tidligere opkøb af Beats. Denne skulle have en gratis prøveperiode, fremfor en gratis reklamebaseret udgave, præcis som det også ses på tjenester som Netflix og HBO.