TDC jagter ekspartnernes kunder
Flere opsagte erhvervscentre kritiserer nu TDC for, at være illoyale og forsøge at ”stjæle” de tidligere partneres kunder.
I sidste uge skrev vi, at TDC havde opsagt 60 partnere i deres Erhvervscentre og nu forlyder det, at TDC er på jagt efter kunderne i de tidligere partneres forretning. Det skriver JV.dk.
Flere erhvervscentre melder nu, at telegiganten forsøger at overtale erhvervscentrenes kunder til at skift fra de opsagte erhvervscentre.
– 60 partnere i TDC Erhvervscenter er opsagt af TDC
Mikkel Dodt Fregerslev, administrerende direktør i den selvstændige virksomhed TDC Erhvervscenter Lyngby, bekræfter, at centrets kunder kontaktets af repræsentanter fra TDC med henblik på, at få kunderne over i et af de erhvervscentre, som fortsat har en aftale med TDC. Børsen er desuden i besiddelse af en mail, som bekræfter dette.
– “Noget tyder desværre på, at TDC allerede har travlt med at kontakte vores fælles kunder for at få dem til at flytte over til de blivende erhvervscentre,” siger Mikkel Dodt Fregerslev.
Mikkel Dodt Fregerslev håber dog ikke, at det er en del af koncernens officielle strategi.
– “De eksempler, vi lokalt har set på dette, tyder desværre ikke på gensidig loyalitet, men vi håber blot, at der er tale om misforståelser fra de enkelte konsulenters side og ikke en afspejling af en generel tilgang i TDC. Vores erhvervscenter tilbyder kunderne præcis det samme i dag som inden opsigelsen. Det ved vores kunder heldigvis godt,” siger han.
Erhvervscentrene er bundet af kontrakten til TDC i opsigelsesperioden, som er på seks måneder. Og bindingen betyder, at de kun må sælge TDC-produkter i den periode.
Og kontakter TDC kunder for at få dem til at flytte til de blivende centre, så forsvinder kunderne måske også hurtigere end de seks måneder, som opsigelsesaftalen varer. Dette kan så betyde manglende salg og indtægter til de opsagte erhvervscentre. Da de ikke må sælge alternative produkter.
Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult mener også, at det kan koste de opsagte erhvervscentre deres forretning – og det er en usympatisk måde TDC behandler dem på.
– “Hvis TDC (red.) gør dette, og de gør det bevidst, så er det en dybt usympatisk og effektiv måde at give deres gamle loyale forhandlere aktiv dødshjælp på. Det er fint, at man opsiger forhandlere. Det er en del af gamet. Men omvendt, når de er bundet i seks måneder, så gør man bare ikke sådan noget,” lyder det fra John Strand.
Der er dog ikke noget lovmæssigt galt i, at TDC forsøger at overtage kunderne fra de tidligere partnere.
TDC afviser kritikken og anklagen om, at de skulle være på kundejagt hos de tidligere partnere. Ifølge underdirektør Henrik Kauffmann har TDC kontaktet kunderne blot for at informere dem om, hvad den nye partnerstrategi vil betyde for dem. Det skriver Børsen.
– “Det, vi gør, er, at vi kontakter kunderne for at informere dem om situationen og for at imødekomme kundens spørgsmål om, hvad det betyder for kunden nu – og hvad det kommer til at betyde for kunden fremadrettet,” siger han og tilføjer, at muligheden for at skifte erhvervscenter er en del af den information.
Mikkel Dodt Fregerslev mener også, at aftalens ophør allerede har kostet arbejdspladser lokalt og han håber, at der vil være en gensidig loyalitet i opsigelsesperioden.
– “I vores opsigelse fra TDC står der, at vi skal agere loyalt over for TDC. Og vi antager naturligvis, at TDC agter at gøre det samme,” siger Mikkel Dodt Fregerslev.
Mere til historien
TDC har opsagt samarbejdsaftaler med 60 partnerforretninger, hvoraf nogle af dem står bag 29 butikker med navnet TDC Erhvervscenter. Fremover bliver der kun 13 tilbage, der skal drives af fem partnere.