Google ændrer in-app køb efter EU-pres

EU har presset Google til, at ændre standardindstillingerne for tilkøb i applikationer, så nu behøver forældre ikke længere frygte en stor regning, som følge af tilkøb i spil.

Apps, Applikation

Applikationer

Google ændrer nu standardindstillingerne, efter pres fra EU, for tilkøb i applikationer – de såkaldte in-app køb. Det betyder nu, at forældre, som lader børnene spille spil på telefonen eller tabletten, ikke længere behøver bekymre sig om store regninger som følge af børnenes tilkøb i spillene.

Google Play Store ændrer In-App købs-betingelser

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Det er i hvert fald håbet. EU’s medlemslande indgik fredag en aftale med Google om, at ændre i standardindstillingerne i spil, som downloades på enhederne, hvor der er mulighed for in-app-køb. Det skriver Epn.dk.

Ændringerne i standardindstillingerne betyder, at der fremover blandt andet skal indtastes en kode, før eventuelle in-app-køb kan foretages.

– “Disse ændringer og anvendelsen af en kode ved køb kan medvirke til, at vi fremover ser langt færre sager, hvor børn foretager dyre, utilsigtede køb uden forældrenes viden,” siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Det vil Google gøre

Ifølge Forbrugerombudsmanden er Google gået med til, at ændre nedenstående i de applikationer, som de udbyder:

– I spil, der bliver markedsført som gratis, skal det tydeligt fremgå, at de funktioner – også kaldet in-apps – som kan købes i spillene, kan koste penge. In-apps kan være virtuelle guldmønter, våben og foder.

– Spillene må ikke indeholde købsopfordringer rettet mod børn som for eksempel “køb nu – og bliv endnu stærkere” eller “opgradér nu”. Det er i modstrid med EU-reglerne.

– Spilplatformenes standardindstillinger ændres, så det kun med forhåndsaccept bliver muligt at købe en app-ydelse i en tidsbegrænset periode uden brug af kode.

– Desuden indvilger Google i at gøre det enklere for brugerne at kontakte spiludbyderne, når de vil klage.

Derudover betyder de nye ændringer også, at det tydeligt skal fremgå, hvis en funktion i et spil, som er markedsført gratis, koster penge. Ligesom spillene ikke må indeholde købsopfordringer, der er rettet mod børn. Dette kunne være ”Køb nu – og bliv stærkere” eller ”Opgradér nu”.

Der foreligger ingen aftale med konkurrenten Apple.

iOS 7.1 advarer om In-App køb

– “Det er en skuffelse, at Apple endnu ikke har konkretiseret de nødvendige tiltag for at imødekomme de europæiske lovkrav,” skriver Henrik Øe. Dog forhandler EU fortsat med Apple om, at de laver de samme ændringer.

Mere til historien

Apple har tidligere tilbagebetalt pengene i størstedelen af de 84 klagesager, som Forbrugerombudsmanden har behandlet – et samlet beløb der svarer til omkring 400.000 kroner.

Apple skal betale for børns app-køb

Børnene har typisk haft købt for omkring 25.000 kroner i de sager. Dog har de ikke været klar over, at in-app-købene skete for rigtige penge. Særligt blandt andet et spil med Smølferne har været i vælten herhjemme med in-app-køb.

Læs også:
Betalings-apps får det svært i fremtiden
Apple skabte en ny industri med App Store


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.