Apple skal betale for børns app-køb

De forældre, som har oplevet kæmpe store regninger, hvis børnene har brugt iOS-enheder til køb af apps, får pengene tilbage – i hvert fald i USA.

Apples App Store

Apples App Store

Forældre der har været udsat for, at børnene har shoppet igennem i diverse spil via in-app køb, kan se frem til at få pengene tilbage. Den amerikanske forbrugerbeskyttelsesmyndighed, Federal Trade Commission (FTC) har netop indgået et forlig med Apple omkring dette. Det skriver Business.dk.

 – Apple: App Store solgte for mere end 10 mia. dollars i 2013

Indtil videre er det dog kun amerikanske forbrugere, som får glæde af dette forlig. Men danske forbrugere skal ikke opgive, de kan nemlig fortsat henvende sig til Apples support-side.

Forliget betyder, at Apple skal tilbagebetale 32,5 millioner dollars, hvilket svarer til omkring 178 millioner kroner. Apple er kun forpligtet til at udbetale erstatning til de brugere, som har klaget, hvilket betyder der ikke er nogen penge, hvis man ikke har klaget.

 – Vi brugte mere tid på applikationer i 2013 end tidligere

Apples topchef Tim Cook udtrykker ifølge en intern mail hos Apple glæde over forliget, da Apple opfatter beskyttelse af børn som en topprioritet. Til trods for dette, så har Apple ikke synliggjort nok hvordan dette slås fra. Det skriver dr.dk.

 – Her er årets populæreste iPhone-apps i 2013

På alle iOS-enheder kan man altså slå muligheden for in-app køb fra, men fra start af står den til først at spørge om adgangskoden til Apples App Store efter der ikke har været aktivitet i 15 minutter.

Mere til historien

De såkaldte in-app køb har kostet mange forældre dyrt, hvis de har ladet børnene lege med deres iPad, iPhone eller iPod Touch. Spilproducenterne har udviklet spil, som er gratis at downloade, men man derimod skal betale for, at få adgang til nye baner, ekstra udstyr eller lignende.

Læs også:
BAGGRUND: Apple skabte en ny industri med App Store
Top 15: Årets hit-apps på iPad i 2013


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.