Farlige iPhone opladere: Så stort er problemet – måske én million i Danmark

BLOG: Tilbagekaldelsen af opladere til iPhone, er ikke kun et dansk problem. Vi har set på omfanget og kigger bag kulisserne i mobilbranchen.

opladere

iPhone opladeren, det drejer sig om, er modellen som denne, mærket A1300.  (Foto: MereMobil.dk)

Historien om brandfarlige opladere til iPhone 3GS, 4 og 4S, har fået meget opmærksomhed. Ikke underligt i betragtning af hvor mange enheder der er solgt.

Selvom Apple har forsøgt at nedtone omfanget af problemet, ved blot i stilhed at lancere et ombytningsprogram, berører det sandsynligvis temmelig mange mennesker på verdensplan.

I det første år iPhone 3GS var i salg anslås der at være solgt 30 millioner enheder på verdensplan. I de efterfølgende to år, som dækker perioden med iPhone 4 og 4S sælger Apple yderligere 167 millioner iPhones, anslår analysefirmaerne.

Indtil videre er 47 forskellige lande, spredt over hele kloden, med i ombytningsprogrammet. Hvor mange, der vil indlevere en oplader, er et åbent spørgsmål.

Apple tilbagekalder iPhone opladere

Ud fra ovenstående salgstal, kilder og mit kendskab til tidligere salgstal i Danmark, vil jeg vurdere, at der potentielt kan befinde sig op med én million A1300 opladere i Danmark. Heldigvis for Apple vil nok ikke alle forlange laderen byttet.

Omfanget nedtones

At en oplader kan overophede, og i yderste konsekvens starte en brand, er naturligvis et alvorligt sikkerhedsproblem, men rundt omkring i mobilbranchen lyder det ikke som om, at der er stormløb mod butikkerne.

De fleste store selskaber har over de seneste dage iværksat en procedure for ombytning, men flere MereMobil.dk har talt med fortæller, at de ikke forventer ret mange ombytninger. Andre mener, de fleste berørte produkter for længst er udskiftet med nye, hvilket kan være årsagen til de få henvendelser.

Det står i skarp kontrast til meldingen fra den autoriserede Apple forhandler Humac, der lørdag oplyste, at de havde mange nervøse kunder i kø hele dagen med telefoner og opladere i hånden.

Danskerne i panik over farlige iPhone opladere

Langsom og bøvlet ombytning

Udskiftning af opladere i 47 lande er, uanset hvordan man ser på det, en temmelig omfattende opgave, når det kommer til logistikken. Og Apple har ikke gjort det lettere for sig selv.

Den officielle vejledning, som når det kommer til Apple, skal betragtes som et diktat, foreskriver følgende proces.

  1. Kunden henvender sig hos forhandleren
  2. Oplader og telefonen den blev solgt med skal medbringes
  3. Butikken tager opladeren (uden ledning) og sender til serviceværkstedet (eller Apple direkte)
  4. Serviceværkstedet sender opladerne til Holland
  5. Holland returnerer til serviceværkstedet
  6. Serviceværkstedet (eller Apple direkte) sender til butikkerne
  7. Kunden afhenter i butikken.

Enkelte forhandlere har valgt en anden fremgangsmåde. Eksempelvis Call Me, hvor kunderne blot kan ringe til kundeservice, hvorefter en ny oplader fremsendes. Call Me tager så efterfølgende sagen med Apple.

Telenor har indkøbt et antal opladere som fordeles til butikkerne, så kunderne kan få en ny med hjem, uden ventetid.

Det irriterede for kunderne er, at nogle butikker har den nye oplader med modelnummeret A1400 hængende som tilbehør. Denne må dog ikke udleveres som ombytning til kunden. Hvis kunden ønsker en af opladerne fra tilbehørsvæggen, skal der betales for den.

Oplader ombytning Humac

Kø til ombytning af opladere i Humac (Foto: Humac)

Humac oplyser på deres Facebook site, at et større antal opladere er på vej ud til butikkerne. Konkret nævnes det, at alene Humac mangler omkring 10.000 ladere. Vurderet ud fra den melding, er der måske flere kunder, end andre forhandlere antager, som ønsker en ombytning.

– ”Alle kunder er velkomne hos os – uanset hvor produktet er købt. Medbring telefon og oplader, så bytter vi gerne. Det kan tage 4-5 dage at få den ombyttet, hvis ikke vi får nogle hurtigere leveringer fra Apple,” lyder det fra Humacs danske landechef Michael Bech.

Hjælp til ombytning af defekt iPhone oplader

Hvem skal betale?

Vi kan forholde os til, at Apples produkt har en fejl, og at det tvinger kunderne til at kontakte en forhandler. Men hvor havner regningen? Hvordan skal forhandleren betales for at håndtere Apples fejl, og hvad med forsendelserne?

Apples opfattelse er, ifølge kilder MereMobil.dk har talt med, at forhandlerne skal bære en del af omkostningerne, da Apple efter egen opfattelse ”sender kunder ud i butikkerne, hvor det så er op til ekspedienten, at sælge mere til kunden”.

Spørgsmålet er, om det er let at sælge noget til en kunde, som kommer utilfreds ind i forretningen?

Mere til historien

I 2009 annoncerede Apple, at de tre dage efter salgsstarten på iPhone 3GS havde solgt en million enheder.

Læs også:
Er dette fremtidens smartphone-oplader?

Her er mere at ærgre sig over ved Apple Intelligence

Glæder du dig til Apple Intelligens, ja så er der her lidt mere at være ærgerlig over.

(mere…)
Apple AirPods 4 er helt klart min favorit | Test

TEST: Apple har sendt en ny generation af AirPods på markedet. Jeg har testet AirPods 4 med støjreduktion.

(mere…)
iPhone SE 4 vil “låne” fra de seneste modeller

RYGTE: iPhone SE 4 får vigtige hardware- og designelementer fra de seneste modeller.

(mere…)
iOS 18.1 forventes 28. oktober

RYGTE: Apple forventes at udgive iOS 18.1 sidst i oktober med særligt fokus på AI-nyheder.

(mere…)
Apple retter fejl på iPhone med ny opdatering

Apple har udsendt en ny opdatering til iOS 18, som retter nogle fejl på særligt iPhone 16.

(mere…)
Her er Apples roadmap for kommende lanceringer

OVERBLIK: Der kommer nye Mac-computere, iPads og en iPhone SE inden ’så længe’.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram