Hjælp til ombytning af defekt iPhone oplader

Sådan får du din defekte iPhone oplader ombyttet. Læs her hvordan de forskellige teleselskaber håndterer ombytningen af den farlige oplader.

Mængden af iPhone-ejere, som vil have ombyttet deres potentielt brandfarlige oplader, med modelnummeret A1300, har siden fredag været stor. I lørdags resulterede det hele dagen hos Humac i lange køer med frustrerede og nervøse kunder.

Danskerne nervøse over farlige iPhone opladere

iPhone oplader

Den iPhone oplader, der er problemer med, har modelnummeret A1300 (Foto: MereMobil.dk)

Proceduren Apple har udstedt er, at opladeren skal indleveres til butikken, hvorefter den sendes til ombytning i Holland. Efter nogle dage har kunden så kunne hente en ny i butikken. Mange har troet, at de fik en ny iPhone oplader med hjem med det samme, hvilket ikke er tilfældet.

Forhandlerne af iPhone er i denne sag taget med ’bukserne nede’, da Apples ombytningstiltag ikke var varslet, og derfor havde der ikke været tid til på forhånd at skaffe opladere.

Ombytning af oplader via mail

Call Me har taget skeen i egen hånd, tilsyneladende for at undgå for mange vrede kunder. Ifølge et Facebook-opslag tilbydes kunderne en ny iPhone oplader, uden de behøver rejse sig fra sofaen.

Teleselskabet opfordrer kunderne til at sende en mail med oplysninger om telefonnummer og serienummeret på deres iPhone (IMEI). Derefter kommer den nye oplader med posten, så snart det er muligt for teleselskabet at skaffe den.

– ”Vi forsøger, så vidt det er muligt, at indkøbe en masse for at dække behovet. Så tager vi reklamationen med Apple efterfølgende,” skriver Call Me på Facebook.

Tip: Sådan tjekker du om din iPhone oplader er farlig

Ombytning hos Telia, TDC, 3, Bibob og CBB

Kunderne hos 3 kan enten besøge en af selskabets butikker, indlevere den gamle oplader, og efter nogle dage afhente en ny – eller kontakte kundeservice, som sender opladeren med posten.

– ”Vi sender den nye oplader til kunden, så snart de har henvendt sig. Vi sender den sammen med en returlabel, og så skal kunden returnere deres defekte lader inden for fem arbejdsdage. Det vil med andre ord sige, at opladeren lander i posten inden for 1 – 2 arbejdsdage,” er meldingen fra 3’s pressechef Tanja Krebsø.

Hos Telia sker ombytningen via butikkerne.

– ”Apple har oplyst os, at dette skal køres som en standard reparationsproces. Så opladeren indleveres i butikken, som sender til Telecare, der sender til Holland – og så modsatte vej retur igen,” siger David Engstrøm, pressechef, Telia.

TDC har grundlæggende samme setup som Telia, men for at undgå misforståelser beder TDC kunderne medbringe den Apple-enhed, at laderen er købt sammen med.

Bibob og CBB Mobil, der ejes af Telenor, oplyser, at mobil-opladeren skal indsendes sammen med IMEI-nummer, hvorefter en ny fremsendes inden for cirka fem dage.

Telenor ombytter med det samme

Som det eneste af de store hovedselskaber har Telenor valgt en fremgangsmåde, hvor kunderne kan få opladerne ombyttet uden ventetid.

– ”Vi har indkøbt et større parti iPhone opladere, der lander i Maribo torsdag. Derefter bliver de distribueret ud til butikkerne de kommende dage. Det er realistisk, at alle butikker har dem på lager fredag eller mandag i kommende uge,” siger Tom Lehn-Christiansen fra Telenors presseafdeling.

Kunderne skal medbringe den gamle iPhone oplader sammen telefonen den oprindeligt blev solgt med, hvorefter Telenor giver kunden en ny oplader med hjem.

Proceduren gælder kunder, som har købt iPhones hos Telenor, CBB Mobil og Bibob.

Uvist hvor mange ladere skal ombyttes

Hvor mange kunder, der er berørt af problemet er vanskeligt at få overblik over, da kun Apple har det præcise antal. Telia vurderer tallet kan være stort.

– ”Det er jo ingen hemmelighed, at iPhone er en utrolig populær telefon, og vi sælger rigtig mange af dem, hvilket også var tilfældet, da de nye modeller hed 3GS, 4 og 4S. Derfor er der potentielt tale om mange ladere, som kan være berørt af dette,” vurderer pressechef David Engstrøm.

Hos 3 ønsker Tanja Krebsø ikke at sætte antal på, da mange kunder siden produkterne oprindeligt er solgt, kan være flyttet til andre selskaber.

Heller ikke TDC har et godt bud på antallet

– ”Forhåbentlig er der ikke tale om ret mange, da det er længe siden, at den pågældende iPhone oplader er taget ud af produktion, men jeg har ikke et præcist bud,” siger kommunikationsrådgiver Rasmus Avnskjold fra TDC.

Tilmeld dig MereMobil.dks gratis nyhedsbrev om iPhone 6, og få de seneste nyheder om Apples næste iPhone, så snart vi har spændende artikler.

Det generelle gode råd omkring opladerne er, at kontakte den butik hvor din iPhone er købt, for at høre hvordan en ombytning kan foretages.

Mere til historien

Apples ombytningsprogram er ikke et lokalt dansk problem. Problemet med A1300-laderen berører iPhone brugere i 37 lande.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.