Mobilen er ikke velkommen på påskebordet

En ny undersøgelse viser, at to tredjedele af danskerne synes det er upassende at bruge smartphonen ved påskefrokosten.

Resultat fra undersøgelsen (Kilde: Telenor)

Resultat fra undersøgelsen (Kilde: Telenor)

Inden du hiver mobiltelefonen frem ved påskebordet, så skal du lige tænke dig om. En ny undersøgelse, der er foretaget af Epinion for Telenor viser, at to tredjedele af danskerne (66 procent) synes, det er upassende at bruge mobiltelefonen under påskefrokosten.

– ”Vi kan tydeligt se, at danskerne i stigende grad bruger deres smartphones til meget mere end at ringe, og at den mere og mere bliver en integreret del af vores liv. Måske netop derfor er der behov for, at vi også nogle gange lader den ligge i lommen. I højtider som påsken forventer mange, at vi rent faktisk kigger hinanden i øjnene, i stedet for at sidde klistret til telefonen,” siger Mikkel Torsting, privatkundedirektør i Telenor.

 – Smartphonen er den forlængede arm

Undersøgelsen viser dog også, at en fjerdedel af de unge mellem 18 og 35 år alligevel har tænkt sig, at gå på Facebook fra mobilen under den traditionelle frokost. 25 procent forventer, at bruge den til Facebook, mens 19 procent forventer at bruge den til Snapchat.

Ikke overraskende så er det den ældre del af befolkningen, mellem 56 og 75 år, som er mest kritisk over for smartphones ved bordet. Her mener hele 77 procent det er upassende, mens det ”kun” er 53 procent af de unge mellem 18 og 35 år.

– Flere danskere bliver smartphone-afhængige

Mere til historien

Undersøgelsen er foretaget i perioden 28. marts til 3. april 2014, hvor der samlet set blev indsamlet 1.001 interviews. Analysen er udført blandt danskere mellem 18 og 75 år.

Mikkel Torsting fra Telenor skrev fornyligt et blogindlæg, hvor han gav telebranchen tørt på.

Læs også:
Hver tredje har telefonen med på toilettet


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.