MobilePay-succes er dyr for Danske bank
Den populære mobilbetalingsapplikation MobilePay er en succeshistorie, men også et dyrt bekendtskab for Danske Bank.
Der er ingen tvivl om, at den populære mobilbetalingsapplikation MobilePay har vist sig at være en kæmpe success for Danske Bank, men applikationen er også et dyrt bekendtskab for banken, der betaler en krone, hver gang en burger overfører penge via applikationen. Det skriver Business.dk.
– Over en million danskere har nu MobilePay
Hver dag foretages mellem 44.000 og 50.000 overførsler, hvilket betyder MobilePay koster Danske Bank et tocifret millionbeløb om året. Det viser en udregning, som er foretaget af Berlingske Business.
– “Det koster banken over en krone per transaktion. Den officielle pris er 1,20 kroner, men det kan meget vel være, at de får noget rabat, fordi de har så mange transaktioner,” siger Henning N. Jensen, der er seniorpartner i PlusCON og i årevis har været en central figur i udviklingen af den danske betalingsinfrastruktur.
– Lyt også til vores podcast om mobilbetaling
Andre kilder, der har indblik i Dankort-markedet, nikker genkendende over for den anslåede pris på en krone per transktion, som Berlingske Business kommer med.
Udover den løbende udgift for brugen af MobilePay, så kommer millionbeløbet, det har kostet at udvikle teknologien bag MobilePay og vedligeholdelsen af systemet.
Danske Bank indfører i 2016 et gebyr på ti øre per overførsel for kunder, der ikke har Danske Bank som deres primære bankforbindelse, hvilket ikke engang vil dække en tiendedel af bankes egne gebyrudgifter.
– Flere betalingstjenester er godt for forbrugerne
De øvrige bankers løsning Swipp kører direkte i bankernes systemer, mens en overførsel med MobilePay applikationen fungerer som en dankort-betaling fra et kort til et andet. Hvilket er grunden til, at Danske Bank skal betale gebyr for hver transaktion.
MobilePay koster derfor Danske Bank op mod 18 millioner kroner om året alene i transaktionsgebyrer.
Vil Danske Bank undgå disse gebyrer kan de vælge en løsning a la Swipp, hvilket Danske Bank dog afviser, da funktionen så kun virker mellem Danske Bank-kunder og dermed forsvinder konkurrencefordelen.
– MobilePay åbner for mobilbetaling i butikker
Mere til historien
MobilePay-konkurrenten Swipp, der tæller de øvrige banker bl.a. Jyske Bank og Nordea, er langt efter MobilePay i popularitet og brug. Swipp har omkring 20.000 transaktioner ugentligt.
– Swipp har også betaling i udvalgte butikker
I løbet af 2014 udrulles større erhvervsløsninger til brug i blandt andet supermarkeder fra både MobilePay og Swipp.
Læs også: