Black Friday ventes at blive årets største shoppingdag
Sidste år var årets største online shoppingdag, men i år ventes det at blive Black Friday, som altså bliver dagen hvor danskerne shopper på livet løs – særligt online.
Sidste år var det mandag den 7. december, som var årets online jule-shoppedag. I år ventes det dog, at blive den meget hypede dag Black Friday.
– Årets online jule-shoppedag bliver den 7. december
Black Friday er i år fredag den 25. november og det ventes altså, at danskerne vil købe for 449 millioner kroner denne dag. Det er særligt hos danske webshops, at danskerne vil shoppe igennem. Det estimerer Adobe i deres årlige Holiday Shopping Prediction-rapport.
– ”Black Friday er blevet et etableret fænomen i den danske detailbranche. Vi ser en markant opgradering hos butikkerne, der planlægger masser af tilbud på dagen. Ifølge vores forventninger vil danskerne bruge i alt 449 mio. kroner på dagen i år, hvilket er næsten en fordobling i forhold til sidste års prognose,” siger Imran Afzal, nordisk marketingchef for Adobe Marketing Cloud.
I hele ”julehandlen”, som løber i november-december, forventes det at danskerne vil bruge omkring 1,7 milliarder dollars, hvilket svarer til omkring 11,6 milliarder danske kroner. Og dette er altså kun på nethandel.
– Hver fjerde onlineshopper snydes af falske varer
Danskerne vælger danske webshops
De danske webshops har primært danske kunder. Faktisk udgør de hele 93,7 procent af de besøgende. Så man kan roligt sige, at danskerne er tro overfor de danske webshops.
Generelt er det en nordisk tendens, at webbutikkerne oplever en høj indenlandsk trafik. Andelen for Norge er 94,7 procent, mens den er 93 procent og 89,7 procent i henholdsvis Sverige og Finland. Faktisk er det kun Japan, som har en større andel af indenlandske besøgende når det kommer til nethandel. I Japan er det hele 97,5 procent af besøgende, som kommer fra indenlandske besøgende.
– Online julegaveshopping – sæt dig ind i byttereglerne
– ”Vores analyse viser, at danske webbutikker får langt flest besøgende fra Danmark. Det kan hænge sammen med flere ting, bl.a. at leveringstiden herhjemme typisk er kortere, og at danskerne oplever butikkerne som mere sikre end udenlandske. Men der kan i mange tilfælde være penge at spare ved at kigge mod udlandet. F.eks. betyder pundets dramatiske fald, at det kan være værd at undersøge britiske webbutikker til sine juleindkøb,” lyder det fra Imran Afzal.
De britiske webshops har omkring 20 procent af besøgende fra udlandet. Og dette kan altså stige med pundets fald.
Mere til historien
Det virker altså til, at danskerne har taget Black Friday til sig – også på en anden måde end Cyber Monday, som ellers skulle være webhandlens ”dag”. Cyber Monday afholdes mandag den 28. november 2016. Du kan finde mere om rapporten fra Adobe her.