Hver fjerde onlineshopper snydes af falske varer

Mærkevarer til urealistiske spotpriser fanger mange netshoppere. Hver fjerde onlineforbruger er blevet snydt af falske varer.

Falsk Burburry

Falsk Burburry

Så snart tilbudsskiltet blinker på en webshop er mange danskere hurtige med indkøbskurven. Uheldigvis oplever mange, at tilbuddet var alt for godt til at være sandt. Ifølge en undersøgelse fra MarkMonitor har hver fjerde onlineforbruger oplevet snyd med kendte varemærker.

70 procent af de kunder, som er blevet fanget af bedragere på nettet, ønskede ikke falske varer, men den ægte. Desuden mener halvdelen af de adspurgte (48 procent), at det er moralsk forkert når man køber falske produkter eller kopivarer.

Tidligere på måneden satte TV 2 Nyhederne fokus på emnet. Over 450 danske hjemmesider drives af en lille personkreds i Kina, som faldbyder mærkevarer til spotpriser. Det er typisk kendte varemærkebrands som blandt andet Burberry, Canada Goose, Nika og Ralph Lauren, der tilbydes til langt under halv pris.

Det er svært for almindelige brugere at gennemskue om en hjemmeside er falsk, men fællestrækket er kendte mærker til urealistisk lave priser.

Ifølge undersøgelsen fra MarkMonitor, der er udført i samarbejde med Opinium, ved en fjerdel af de adspurgte ikke, hvordan de kan validere om en webshop er ægte.

Tip: Mobilen giver adgang til rabatter

Mere til historien

Julehandlen 2015 har været god for de erhvervsdrivende i Danmark. Syv ud af 10 netbutikker ligger, ifølge FDIH, over eller på det budgetterede for julesalget i år.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.