Spotify har nydt godt af konkurrencen fra Apple Music
Spotify har siden Apple Music blev lanceret vokset hurtigere end de gjorde før Apple introducerede deres musiktjeneste.
Spotify er uden sammenligning markedsleder for markedet med musikstreaming, men da Apple lancerede deres musiktjeneste Apple Music var det uvist, hvordan konkurrencen fra en så stor spiller ville påvirke Spotify.
Men konkurrencen må siges, at have været meget positiv for Spotify. De er nemlig vokset hurtigere det sidste år end før Apple Music blev lanceret.
– “Det er fremragende, at Apple er kommet ind i billedet. De gør uden tvivl streaming bliver mere synlig. Det er svært selv at starte en industri. Siden Apple Music kom til, er vi vokset hurtigere og har tilføjet flere brugere end før. Det ville være forfærdeligt, hvis vi bare tog hinandens brugere eller at finde ud af, at der bare er et loft på 100 mio. brugere – jeg tror ikke, det er tilfældet,” udtaler Jonathan Forster, direktør i Spotify, til Reuters.com.
Spotify har nu rundet mere end 100 millioner brugere, hvoraf 30 millioner af disse er betalende brugere. Her har Apple Music nu 13 millioner betalende kunder og ingen tilbud til de, som ikke vil betale foruden gratis prøveperiode.
Spotify kørte i øvrigt omkring jul en kampagne, hvor de nærmest forærede Spotify-abonnementer væk i de første måneder, hvilket formentlig var for at kapre kunder.
– Spotify i gavehumør – for at bevare tronen
Jonathan Forster mener heller ikke, at det er holdbart med alt for mange streamingtjenester på markedet og mener også, at vi vil se nogle af de nuværende bukker under på sigt.
– Apple Music får snart tiltrængt overhaling
Apple har netop sat prisen ned for studerende i nogle lande, heriblandt Danmark, hvilket betyder studerende kan få Apple Music for 49 kroner om måneden.
Mere til historien
I december 2015 meldte analytiker Mark Mulligan ud, at Apple Music og Spotify ved udgangen af i år ville have et brugertal, som var meget tæt på hinanden. Med her tænkes på de betalende brugere.