Tim Cook: Apple Maps var min største fejl
Inden Tim Cook stopper som CEO for Apple, ser han tilbage på karrieren. Han kalder lanceringen af Apple Maps for sin første rigtig store brøler.

Når Tim Cook den 1. september 2026 overdrager nøglerne til Apple Park til sin efterfølger, John Ternus, gør han det som en af historiens mest succesfulde erhvervsledere. Men vejen dertil har ikke været uden bump.
Ved et internt personalemøde i tirsdags satte Cook ord på sin tid i spidsen for tech-giganten, og her pegede han på lanceringen af Apple Maps i 2012 som sin “første, rigtig store fejl”. Det skriver MacRumors.
LÆS MERE: Tim Cook takker af som CEO for Apple
Apple Maps-skandalen: En lektion i ydmyghed
Da Apple Maps blev rullet ud for 14 år siden, var det tænkt som den store Google Maps-dræber.
Virkeligheden var dog en anden: Broer smeltede sammen på skærmen, vartegn var placeret forkert, og rutevejledningen sendte folk på afveje.
-“Produktet var ikke klar. Vi troede, det var klar, fordi vi primært havde testet det lokalt,” indrømmede Cook over for de ansatte ifølge Bloomberg.
Fejlen var så stor, at Cook dengang måtte gøre det utænkelige for en Apple-direktør: Han gav en officiel undskyldning og opfordrede direkte brugerne til at benytte konkurrenternes apps, mens Apple fik styr på sagerne.
Det beskriver han i dag som en omgang “humble pie” – en stor mundfuld ydmyghed.
Fra Apple Maps-fiasko til succes med Apple Watch
Selvom listen over fejl også tæller den droppede AirPower-opladningsmåtte og det skrottede bilprojekt (“Project Titan”), mener Cook, at Apple Maps lærte virksomheden om vedholdenhed.
I dag betegner han tjenesten som den bedste på markedet.
Når talen falder på hans største succeser, er han ikke i tvivl: Apple Watch.
Cook fremhævede uret og dets sundhedsfunktioner som det projekt, han er mest stolt af.
Han huskede tydeligt det første brev fra en bruger, hvis liv var blevet reddet af urets hjerteovervågning. Det var øjeblikke som dette, der definerede hans mission om at sætte brugeren i centrum.
LÆS MERE: Tim Cook bliver svær at slå
En ny æra når John Ternus tager over efter Tim Cook
Tim Cook har siddet på posten siden august 2011, hvor han overtog efter Steve Jobs. Den 1. september 2026 er det officielt slut, når den nuværende hardware-chef, John Ternus, tager over.
At ringen er sluttet, ses også ved, at den daværende softwarechef Scott Forstall – som blev fyret på grund af netop Apple Maps-skandalen – for nylig var inviteret tilbage til Apple Park som gæst i forbindelse med Apples 50-års jubilæum.
Var dette en spændende artikel? Få flere nyheder som denne i din indbakke. Tilmeld dig gratis her.
Mere til historien
Hvad synes du, er den største bedrift fra Tim Cook? Skriv i kommentarfeltet herunder.

