Apple sætter rekord: 30 procent af alle produkter er nu genbrug
Apple har netop udgivet deres årlige miljørapport, og tallene taler deres tydelige sprog. En tredjedel af alt materiale i nye Apple-produkter er nu genanvendt, og plastikken er helt fortid i emballagen.

Apple har nået en vigtig milepæl i deres “Apple 2030”-plan, som sigter mod at gøre hele virksomheden CO2-neutral inden udgangen af årtiet. I 2025 var rekordhøje 30 procent af alt det materiale, Apple brugte i deres produkter, baseret på genbrugte kilder. Det skriver MacRumors.
Apple satser på 100 procent genbrug
100% genbrug i kritiske komponenter
Det er især i de tekniske detaljer, at Apple har rykket sig markant det seneste år. Virksomheden melder nu om fuldt hus på flere områder:
- Batterier: 100% af alt kobolt i Apple-designede batterier er nu genanvendt.
- Magneter: Alle magneter bruger 100% genanvendte sjældne jordarter.
- Printplader: Der bruges nu 100% genanvendt guld i belægningen og 100% genanvendt tin i lodningerne.
Danskerne er gode til at genbruge elektronik
Slut med plastik i æsken
En anden stor nyhed for forbrugerne er emballagen. Apple lovede for år tilbage, at de ville fjerne alt plastik fra deres emballage inden 2025, og den målsætning er nu nået. Alle nye Apple-produkter sendes nu i 100% fiberbaseret emballage.
Apple fjerner EarPods og oplader fra alle iPhones
MacBook Neo viser vejen
Den nyligt lancerede MacBook Neo (Apples seneste skud på stammen i 2026-lineuppet) er duks i klassen. Den består af hele 60 procent genanvendt indhold, hvilket er det højeste for noget Apple-produkt til dato.
Produktionen af maskinen bruger desuden en ny aluminiumsproces, der halverer mængden af råmateriale, og en ny vandbesparende proces, der genbruger 70 procent af det vand, der bruges til anodisering af kabinettet.
TEST: MacBook Neo: Er den for billig til at være god?
For at få fat i de værdifulde materialer har Apple indviet “Cora” – en ny avanceret genbrugslinje i Californien. Ved hjælp af præcisions-shredding og sensorer kan Cora udvinde materialer mere effektivt end de nuværende standarder i industrien.
Samtidig har Apple udviklet systemet A.R.I.S., som benytter maskinlæring (kørende på en Mac mini) til at hjælpe genbrugsvirksomheder med at sortere elektronisk affald mere intelligent.
Mere til historien
Siden 2015 har Apple reduceret deres samlede drivhusgasudledninger med over 60 procent. Det sker vel at mærke i en periode, hvor virksomheden er vokset massivt, hvilket tyder på, at de har knækket koden til at vækste uden nødvendigvis at svine mere. Apple forventer at være 100% CO2-neutrale i hele deres værdikæde i 2030.

